Dela sidan:

Glasögonen, som går under namnet "IRL Glasses",  ska fungera lite som en adblocker fast i verkligheten och har skrivits om av bland annat av Vice, Digital Trends, och nu senast SvD Näringsliv.  Idén om ett reklamblockerande glasögon har funnits ett länge; glasögonen är inspirerade av ett par reklamblockerande glasögon från åttiotalsfilmen "They Live", och för tre år sedan utvecklades en liknande produkt‚ en hjälm som skulle få varumärkslogotyper. En annan produkt som inspirerat tillverkarna uppges vara ett transparant material som när det sätts upp på glasväggar får skärmar att se svarta ut utifrån, vilket hindrar konfidentiell information att läcka ut.

– Det tog runt sex månader att utveckla prototyper till glasögonen, som främst var inspirerade av "They Live". Det är en perfekt analogi eftersom 1988 användes utomhustavlor och utomhusannonser till mental förorening och manipulation. Snabbspola trettio år, så är det skärmar som berättar för oss att lyda, anpassa oss och konsumera. Det var bara en tidsfråga innan någon skulle började blockera dem. IRL glasses är inte bara en produkt, det är ett ställningstagande. Det är inte meningen att livet ska levas i 2D. Vi visar världen att vi behöver och förtjänar en produkt som ger människor möjligheten att kontrollera teknologi, istället för tvärtom, säger tillverkaren Ivan Cash till Vice

Glasögonen kan få de flesta LCD och LED skämar att bli svarta, och fungerar även med en del dataskärmar. För tillfället kan glasögonen inte blockera mobilskärmar eftersom de använder OLED-teknologi, men utvecklarna utforskar olika lösningar. De som varit med och finansierat projektet på Kickstarter beräknas få sina glasögon i april nästa år.



Dela sidan: