Dela sidan:

CS:GO är ett av världens största dataspel och precis som alla andra sporter har spelet sin egna terminologi och uttryck, uttryck och termer som kan vara svåra för utomstående att förstå sig på.

I helgen hålls en av världens största turneringar i spelet, Blast Pro Series, i Köpenhamn. I en flört med besökarna har Nord DDB:s Köpenhamnskontor valt att applicera en rad olika termer på McDonaldsprodukter, en kampanj som kommer att synes runtomkring arenan där tävlingen tar plats.

"Eco round" är exempelvis ett uttryck för när en spelare har för lite pengar för att köpa några mer exklusiva vapen och istället får hålla sig till pistolerna i väntan på mer pengar, men i McDonalds tolkning innebär det att helt enkelt köpa en cheeseburgare. "Utility" betyder i CS:GO att man köper en rad stödprodukter som kan vara nyttiga för laget men som faller lite utanför de traditionella köpen, i McDonalds tolkning har det istället översatts till kycklingvingar, nuggets, chili cheese och dipsåser.

Kampanjen verkar även ha uppskattats av CS:GO-communityt med retweets från flera stora profiler inom spelet. Den har även fått över 26 000 upvotes i CS:GO-subredditen på Reddit.

– Kul att se att något som är skrivet på ett språk som nästan ingen förstår får så stor uppmärksamhet, säger Andreas Dahlqvist, chief creative officer, Nord DDB.

Danmark har även världens just nu bästa CS:GO-lag i Astralis.



Dela sidan: