Dela sidan:

Snapchats pr-firma stämmer influencer
Snapchats pr-firma PR Consulting stämmer influencern och skådespelaren Luka Sabbat efter att de anser att han har missbrukat sin deal med företaget när han skulle visa upp deras nya Spectacles-modell. Luka Sabbat fick 45 000 dollar för att visa upp glasögonen i ett antal poster under modeveckor i Instagram-flödet och stories. Han skulle dessutom få 15 000 dollar efteråt. Men Luka Sabbat ska ha skippat delar av kampanjen – och krävs nu på 90 000 dollar.

Detta ger nytt ljus till influencer marketing och kan innebära ett behov av att stjärnorna betalas efter varje inlägg snarare än får betalningen på förhand som lagen säger idag, skriver Techcrunch. Trots dålig publicitet för kunden Snapchat så kan stämningen även innebära större krav på kontraktsläsande.

Tv-streamingtjänster når nya tittarhöjder
Kabel-tv liknande OTT-tjänster som Sling TV, Playstation Vue och Hulu med Live TV ökar stort i framför allt USA när allt fler konsumenter väljer bort traditionell tv. Enligt en ny rapport från Conviva så står dessa tjänster nu för mer än tre fjärdedelar av all tittartid i USA. Det handlar om en ökning på 212 procent i tittartid.

Annonspriserna på programmatic stiger efter GDPR
Ad tech-bolag ser en ökning i CPM på ad impressions efter att GDPR slagit in. Det kan i vissa fall handla om en ökning på mellan 20 och 100 procent för de som har consent strings, ett serienummer som bekräftar att användaren har gett samtycke, skriver Digiday+. Här ska även initiativet ads.txt från IAB haft en effekt.

Snapchat storsatsar på tv-shower
Snapchat börjar med tv Storbritannien – 17 mediepartners kommer lansera totalt 25 Snap-shower mellan tre till sju minuter de kommande veckorna. Nu hoppas publicisterna att denna lösning ska vara mer intäktsbringande än övriga plattformar i och med en splitt. Bland de som lanserar material finns The Guardian, Sky News och Vice. Annonserna som rullar kommer vara sex sekunder.

Alphabet-topp lämnar efter sexanklagelser – 1 500 i demontration
Rich DeVaul, chef för Googles moderbolag Alphabets labb X, har lämnat företaget sedan New York Times rapporterade att han var anklagad för sexuella trakasserier som ska ha skett under festivalen Burning Man 2013. Rick DeVaul fick lämna utan avgångsvederlag. Samtidigt kommer rapporter om att Google i det tysta gett flera chefer mångmiljonbetalningar när de gått efter påståenden om sexuella trakasserier. Till följd av detta planerar 1500 anställda under torsdagen en demonstration. Vd Sundar Pichai har själv sagt att Google inte har gjort tillräckligt för att motverka trakasserier.

Efter GDPR: Intäkterna sjunker för Criteo
Programmaticbolaget Criteo tappar fem procent i intäkter under tredje kvartalet till 223 miljoner dollar. Företaget säger själva att det beror på GDPR och Apples blockerande av cookies. Criteo har samtidigt köpt appenManage, som ett komplement till deras befintliga appverksamhet och förstärka deras annonslösning.



Dela sidan: