Dela sidan:

Havreentrepenören Oatly har sedan starten dragit nytta av sin utmanarposition gentemot mejeriföretagen. Speciellt hettade det till mellan de två parterna när Oatly i sin kommunikation "attackerade" mejeribranschen genom att säga att mjölk inte var till för människor och att den var mindre hälsosam än havremjölk. Efter ett beslut i Marknadsdomstolen tvingades de dock sluta med sina tilltag, men hade redan då fått nationell uppmärksamhet och ordentlig snurr på sitt varumärke.

Nu väljer Oatly att anlita Juno som ny pr-partner i Sverige, Norge och Danmark. Juno kommer att jobba tätt ihop med Oatlys inhouse-byrå för att stärka bolagets position.

– Fler och fler förstår att vi behöver äta mer hållbart och växtbaserat både för att det är bättre för vår hälsa och för klimatets skull. Nu är det dags att växla upp ytterligare och visa allt det vi gör på riktigt för att bidra till ett mer hållbart samhälle och få upp ögonen på fler. Juno är både kreativa PR-proffs och bottnar, likt oss, i hållbarhet och forskning så det känns som ett klockrent val, säger Ulrika Enström PR manager på Oatly.

Sedan många år tillbaka samarbetar Oatly med Forsman & Bodenfors gällande marknadskommunikation och förpackningsdesign. För några år sedan hade Oatly Feel Communication som pr-partner.

– Juno vilar på ambitionen att genom kreativ kommunikation driva hållbar samhällsförändring och den visionen delar vi verkligen med Oatly. Att få jobba med ett företag som både har hållbarhet i sitt DNA och vill utmana rådande normer gör det här till ett drömuppdrag för oss, säger Shirin Troëng, vd på Juno.

LÄS MER: Därför vägrar succéföretaget Oatly marknadsavdelning



Dela sidan: