Dela sidan:

Sky slår ned på spelannonser med nya regler
Brittiska Sky tar krafttag mot spelannonser och inför nu nya regler med målet att skydda spelmissbrukare och, enligt vd Stephen van Rooyen, göra tv till en ”säker plats”. Förslaget rullar igång under första kvartalet 2019 och kommer innebära att man endast visar en annons per reklampaus. Sky äger bland annat rättigheterna till Premier League som lockar miljarder tittare.

Stephen van Rooyen säger:
”Men det finns fortfarande en riktig fara online – och det kommer det vara tills onlineplattformar regleras på samma sätt som tv”.

Enligt experterna lär beslutet sannolikt påverka Sky’s intäkter. Återstår att se om liknande regler införs i Sverige när spelmarknaden omregleras i januari. Offside och ETC har redan sagt nej till alla annonser från spelbolag.

Anställningsstopp hos WPP
Världens största annonsnätverk WPP har fryst möjligheten att rekrytera fram till i början av 2019. Ett svagt tredje kvartal ska vara orsaken. WPP övervägde att anställa 2000 nya medarbetare baserat på tidigare prognoser, men nu har alltså cheferna fått höra att de måste sluta rekrytera omedelbart. Annonsnätverket har runt 134 000 anställda och äger byråer som Ogilvy, Grey och J.Walter Thompson.

Obama gör Trump-kritisk tv-serie
Det var i maj i år som paret Barack och Michelle Obama skrev avtal med Netflix. Nu kommer första produktionen i bolaget Higher Ground – nämligen boken The fifth risk som kritiserar Donald Trumps administration. Bokens handling kretsar kring Trumps ovilja att förstå regeringens struktur, skriver New York Times. Paret har tidigare sagt att de inte vill använda sitt produktionsbolag till att kampanja mot Trump.

Facebook omorganiserar inom AR/VR
Facebook vill gärna göra VR mainstream. Därför styr de nu om teamen för VR och AR från divisioner till produktfokuserade för att kunna lägga mer tid på tekniken bakom. Målet, enligt Techcrunch, är att få experterna att gå ihop och arbeta mer långsiktigt med deras produkt Oculus. Enligt uppgift ska det inte innebära några uppsägningar.

Dålig mångfald på amerikanska redaktioner
Enligt en ny undersökning från Pew research så är anställda på redaktioner i USA mer benägna att vara vita och män än anställda överlag i USA. Fler än tre fjärdedelar, 77 procent, av de som arbetar på redaktion är vita. Det ska dock finnas tecken på en förbättring – yngre redaktioner visar på större mångfald i etnicitet och kön.

Facebooks fortsatta problem med rasistiska annonser
Facebook har återigen hamnat i kläm för att tillåta rasism i annonsplattformen. Nu kan marknadsförare välja en målgrupp av personer som är intresserade av ”vita folkmord”. Man upptäckte problemet i fredags. Facebook säger själva att möjligheten att köpa intresse för konspirationer aldrig borde skapats i systemet. Sista detta hände var när ProPublica upptäckte att det gick att köpa riktade annonser mot ”judehatare”.



Dela sidan: