Dela sidan:

Under kvällen och natten hålls de så kallade midterm-valen i USA där nya ledamöter till representanthuset och senaten väljs. Nu meddelar NBC, Fox News och Facebook att man inte längre kommer att visa en valkampanj betald av intressegruppen "Donald J. Trump for President" och godkänd av Donald Trump själv. Anledningen är att valkampanjen kopplar ihop Luis Bracamontes, en illegal mexikansk flykting som 2014 mördade två poliser, med den grupp Sydmerikanska flyktingar som just nu rör sig mot den amerikanska gränsen, något medierna anser är för generaliserande och nedlåtande. Donald Trump har tidigare beordrat 15 000 amerikanska soldater till gränsen. Sedan tidigare har reklamfilmen även stoppats av CNN som ansåg att den var rasistisk. Facebook har tagit bort filmen från flödena men låtit den ligga kvar på Donald Trumps Facebooksida, det rapporterar Reuters.

"CNN har genom vår redaktionella bevakning slagit fast att reklamkampanjen är rasistisk. Vi fick även ett erbjudande om att ta emot en annan version av kampanjen, ett erbjudande vi valt att tacka nej till" skriver kanalen i ett uttalande.

Google Chrome ska blockera ytterligare skadliga annonser

De senaste åren har Google genom webbläsaren Chrome försökt skapa en mer användarvänlig upplevelse genom att förhindra skadliga och störande annonser. Google har själva berättat att man genomfört förändringarna för att mota hotet från adblockers. Nu väljer man att ta ytterligare ett steg för att förhindra störande annonsformat. Framöver kommer annonser maskerade som dialogrutor och med fejkade nedstängningsknappar att förbjudas i webbläsaren. Aktörer som ändå använder sig av den typen av annonser kommer att svartlistas, det rapporterar The Verge.

 New York Times: Vi kommer inte att sälja tidningen till en mecenat

För fem år sedan köpte Amazons grundare och vd Jeff Bezos tidningen Washington Post. Vid tiden för köpet brottades Washington Post med ekonomiska bekymmer, någt man lyckats vända sedan Bezos köp. I Recode-podcasten "Recode Decode" berättar nu New York Times publisher A.G Sulzberger att de inte funderar på ett liknande alternativ.

– Det vi behöver är en hållbar affärsmodell för vår journalistik och jag tror att det är en bättre idé att hitta sätt att finansiera oss själva utan någon extern hjälp.

De senaste åren har New York Times sett en dramatisk ökning av digitala prenumeranter, 2017 ökade tidningens digitala läsarintäkter med 46 procent och de totala digitala intäkterna med 30 procent (578 miljoner dollar). Tidningens mål är att 2020 ha digitala intäkter på 800 miljoner dollar.

Uppgifter: Verizon dumpar Oath som varumärke

För bara 1,5 år sedan lanserade Verizon, världens tredje största annonsplattform, alla sina medie- och annonsrelaterade plattformar under namnet Oath. Under varumärket finns tjänster som Yahoo, Tumblr, Huffington Post och Brightroll. Sedan starten har Oath, som just nu satsar på den nordiska marknaden, på global nivå haft svårt att öka sina intäkter. Enligt ett internmejl, som delades av en Huffington Post-journalist, väljer nu Verizon att skrota varumärkesnamnet Oath till förmån för Verizon Media Group. Det är ännu inte klart när varumärket byter namn och Verizon har inte kommenterat uppgifterna, det rapporterar The Drum.

Läs Resumés helgintervju med Oaths nordiska vd Jesper Laumand här!

Pinterest utser sin första CMO

Pinterest är en kanal som många mediebyråer och annonsörer ser stor potential i. Plattformen, som främst används för inspiration, är inte ny men glöms lätt bort när man pratar om de stora sociala nätverken. Under natten har Pinterest utsett sin första CMO i André Mallard, tidigare marknadschef på Athleta.

En talesperson för Pinterest berättade att rekryteringen är ett led i en pågående global satsning, det rapporterar The Drum.



Dela sidan: