Dela sidan:

I maj tidigare i år valde IQ att bryta sitt då tolv år långa samarbete med Forsman & Bodenfors för Perfect Fools. I perioden mellan brytningen och det nya samarbetet gjorde man en kampanj tillsammans med Edelman Deportivo, men nu kommer den första signerad Perfect Fools.

I "Alkoholkontraktet" lyfter IQ och Perfect Fools de sammanhang där det finns en förväntan på att man ska dricka alkohol eller ta ett glas till. Som på dejten, kompismiddagen eller ölrundan.

– Vi vill med vår nya kampanj få människor att fundera kring hur vi egentligen beter oss och reflektera kring det "alkoholkontrakt" som råder när alkohol är närvarande. Varför är det svårt att hoppa över en ölrunda? Varför är det svårt att tacka nej till den där snapsen? säger Karin Hagman, vd på IQ.

Reklamfilmen är regisserad av Simon Kajjser och kommer under de närmaste fyra veckorna att visas på tv, bio och i digitala kanaler. Utöver filmen kompletteras även kampanjen med podd- och influencersamarbeten. Slutligen har man valt en Facebook-sida som landningssida för kampanjen, för att lättare öppna upp till samtal kring just alkoholkontraktet.

– Vi känner oss ödmjuka över att få jobba med en sådan viktig fråga och fantastisk organisation. Genom en välplanerad mediastrategi med redaktionella samarbeten, köpta ytor och pr hoppas vi att vårt koncept ska väcka reflektion och diskussion i sociala medier och förhoppningsvis tillslut på barer, fester och middagar, säger Klas Lusth, executive creative director på Perfect Fools.



Dela sidan: