Dela sidan:

Vid årsskiftet 2017/2018 bytte Fortum Värme namn till Stockholm Exergi, ett namnbyte man motiverade med att göra det tydligt för konsumenterna vad man bidrog med.

Många var dock fortfarande oförstående till vad "exergi" faktiskt innebar, varpå bolaget i somras gick ut med en förklarande kampanj.

– Exergi är ett begrepp som förenklat betyder nyttan som man kan skapa med energi. Till exempelvis att vi gör både el och fjärrvärme på samma gång av skogsbränsle för att utnyttja energin i det på bästa sätt, eller när vi återvinner energin i stockholmarnas renade avloppsvatten för att värma staden istället för Östersjön. Det är vad exergi handlar om – rätt energi, vid rätt tillfälle, för rätt behov, berättade Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi, i samband med den inledande kampanjen.

Nu tar de nästa förklarande steg, men riktar den här gången in sig på själva tjänsten man levererar. Konceptet "Med gemensam kraft", framtaget av TBWA Stockholm, ska få fler stockholmare att bry sig om fjärrvärmen om förstå hur den faktiskt fungerar. Reklamfilmerna i kampanjen är regisserade av Camp David-duon Cherry Cobra.

– I den första kampanjen som vi kallade "exergi på allas läppar" handlade det om att skapa kännedom genom att visa vårt nya namn och logotyp och berätta om vad exergi är. I den nya handlar det fortsatt om kännedom men vi måste ta ytterligare ett steg på kunskapstrappan och börja bygga kunskap också. Det som är så fint med vårt värmesystem är att stockholmarna själva är med och bidrar, och det vill vi visa upp, säger han.

Thomas Gibson berättar vidare om hur Stockholm Exergi försöker förklara sin roll i Stockholm och vad de bidrar bidrar med. När det gäller kunder som företag eler förvaltare har de som ansvarar för värmeavtalen naturligtvis koll, men de boende i exempelvis en bostadsrättsförening som faktiskt nyttjar värmen finns ett kunskapsglapp. Man tänker inte på var värmen kommer från helt enkelt.

Rollen som kommunikationschef på Stockholm Exergi är det första på kundsidan för Thomas Gibson, undantaget en kortare sejour på Telia i början av sin karriär, och han har berättar att han har en aktiv roll i samarbetet med byrån. Tidigare i karriären har han bland annat varit vd för Leo Burnett, partner på King, projektledare på Åkestam Holst och vice vd på McCann.

– Stockholm Exergi har historiskt sett inte gjort så mycket reklam vilket man nu vill förändra, vilket kanske är en av anledningarna till att man tog hit mig. Företagsledningen förstår vikten av kommunikation vilket gör det roligt att jobba här. Det finns en intern stolthet på bolaget och vi gör väldigt bra mycket bra saker som allmänheten inte har koll på, det är ett kommunikativt drömscenario, berättar han.

Filmerna (se längst ned i artikeln) kommer att visas på tv, bio, digitalt. Kampanjen kommer även gå i tunnelbanan samt i print.

Arbetsgrupp:

Tbwa Sthlm:

Projektledare: Nico Hasselström

Produktionsledare: Elin Wilson

Ad: Sofia Nordström och Martin Baude

Copy: Lina Franzon

Formgivare/Originalare: Maria Sylwan

Planner: Carl-Johan Schultz

Stockholm Exergi:

Marknadsdirektör: Thomas Gibson

Marknadsföringschef: Charlotte Lindevall

Medierådgivare: Sven Boström, SGB Media

Produktionsbolag: Camp David Film

Regissörer: Cherry Cobra/ Johanna Nyberg och Nathalie Hallman

Executive producent: Kristina Wibom

Producent: Petra Johansson

Post: Chimney

Stillbildsfotograf: Björn Terring

Cameralink, agent: Maximilian Wallér Sandén

Retusch: Franco Rongione



Dela sidan: