Dela sidan:

I måndags gick WPP ut med ett anställningsstopp efter att byrånätverket drabbats av en ekonomisk tillbakagång, såväl i bokslutet som på börsen där kursen rasat 35 procent det senaste året. Men det är inte alla av nätverkets byråer som omfattas av anställningsstoppet. WPP har identifierat vissa "prioriterade områden" i sin affär som blir undantagna. Dessa är digitalbyrån Wunderman – och Essence, som behöver anställa 150 roller världen över. Det skriver The Drum.

Tv dominerar fortfarande för politisk reklam
60-65 procent av alla politiska annonspengar spenderas historiskt på två dagar: Labor Day och valdagen. I år, när mellanvalsåret äger rum, spenderas 5 miljarder dollar på politisk reklam. Mellan maj till oktober har investeringarna legat 15 procent högre än motsvarande period under valåret 2016. Totalt sett har politiker lagt högre reklaminvesteringar hittills under mellanårsvalet än under valåret 2016. Det skriver Adage. Tidningen påpekar också att hela 95 procent av alla politiska annonspengar satsat i tv-mediet. Detta trots att reklaminvesteringarna generellt sett ökar i digitala medier.

AMV BBDO:s vd avgår efter 25 år
Cilla Snowball har varit grupp-vd och styrelseordförande för AMV BBDO men lämnar nu byrån efter 25 år. Hon är en av Storbritanniens mest framstående affärskvinnor. Avgången kommer efter ett starkt år för byrån, dels har den kundvinster i bagaget som supermarket-kedjan Asda. Dessutom vann byrån tre Gran Prix i Cannes för bland annat Libresses "Blood Normal" och årets snackis Plastic Ocean/Ladbibles "Trash Isles". Under sin tid på AMV BBDO har Snowball hunnit med roller som business director, managing director, chairman, group chairman och chief executive. Det skriver Adage.

Fler än hundra borttagna Facebook-konton kopplas till Ryssland
Under gårdagen, inför mellanvalsåret, raderade Facebook 115 misstänkta konton från plattformen. De kan vara kopplade till Rysslandsbaserade Internet Research Agency, enligt ett uttalande från Facebook. Det skriver Techcrunch.

Bonnier och Schibsted vinner native-pris
Två pris fick gänget från Bonnier News Brand Studio flyga hem med från Berlin i natt. De prisades på Native Advertising Awards. Det skriver Expressen själva.
Även Schibsted Brand Studio tog hem två priser. Dels i kategorin “Native Advertising Agency/Studio of the Year (under 20 employees)”. Schibsted vann även guld för Stoppa Tjuven – en AFP producerad av Aftonbladet och OTW för Stöldskyddsföreningen.

Schibsted skrotar Schpock
Shpock är en app för köp och försäljning av begagnade saker, som ägs av Schibsted. Men nu läggs appen ner i Norge och Italien. Däremot är planen att fortsätta driva den vidare i Österrike, Tyskland, Storbritannien och Sverige. Schibsted har investerat en miljard norska kronor i appen, enligt Di Digital.

"Ambitionen är en lönsam och produktcentrisk verksamhet, där man satsar på breakeven 2019. För att uppnå detta behövs betydligt ökad intjäning och kostnadsbesparingar. En av de största kostnadsdrivarna har varit marknadsföring, som nu reduceras betydligt på alla marknader. Detta betyder att företaget måste minska antalet anställda. Det kommer att påverka cirka 80 anställda i Österrike och Storbritannien", skriver Schibsted i ett internt utskick som Dagens Næringsliv tagit del av.

Fox-journalist på scen tillsammans med Trump
Fox-journalisten Sean Hannity ställde sig på scen tillsammans med Donald Trump under ett av presidentens sista valmöten inför mellanårsvalet. Han är en av kanalens mest framstående profiler och håller i programmet Hannity med enormt höga tittarsiffror. Flera gånger har Sean Hannity anklagats för att vara partisk och fått kritik för sin Trump-vänlighet. På scen skojade Hannity om fejknyheter. Senare kritiserades tilltaget av Fox som i ett uttalande sa:

"Detta har varit en olycklig distraktion och det har hanterats". På vilket sätt det ska ha hanterats framgår dock inte. Det skriver Nyhetsbyrån TT.

 



Dela sidan: