Dela sidan:

De senaste tio åren har ett otal rapporter berättat om den allt ökande användningen av adblockers. Adblockers, som installeras som ett tilltägg till webbläsaren, blockerar i princip alla former av bannerannonser. Många medier har valt att installera ett skydd mot programmen, där användaren uppmanas att stänga av sin adblocker för att kunna surfa vidare på sajten.

Utvecklingen har kopplats ihop med en tilltagande reklamtrötthet och fått fler annonsörer att vända sig till medieval som nativeannonser, content marketing och podcasts. 

I Sverige har utbreddningen av adblockers främst undersökts av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) genom rapporten Svenskarna och Internet. I den senaste rapporten konstaterade man att 29 procent av den svenska befolkningen använder sig av adblockers. I somras kom även en rapport från danska AudienceProject som visade att sju procent av mobilanvändarna i Sverige använder sig av adblockers, en siffra som enligt rapporten stigit med fem procent de senaste två åren.

Även webbläsare som Google Chrome, med 55 procent av den globala webbläsarmarknaden, och Safari har vidtagit åtgärder för att få bukt med den ökande användningen av adblockers. Båda aktörerna har bland annat blockerat annonsformat som autospelande videoannonser med ljud, pop-ups, nedräkningsannonser och rörliga flashannonser.

– Adblocking är ett problem som påverkar alla i branschen och från början hade vi nog lite fel perspektiv på vad som ökade användningen av dem. Det var inte annonseringen i sig, utan vissa format som ansågs störande, berättade Michael Todd, head of advertising industry relations för Google EMEA-område för Resumé tidigare i år.

Enligt Google själva använder omkring 25-30 procent av deras Chromeanvändare adblockers, varav en stor del i Asien där begränsad bandbredd spelat lika stor roll i anammandet av adblockers som användarupplevelsen. Enligt en global rapport från det amerikanska analysföretaget Ovum kommer adblockers att kosta medier omkring 75 miljarder dollar i annonsintäkter år 2020, givet att utvecklingen ser ut som vissa rapporter gjort gällande.

Men nu kommer en rapport från GroupM som motsäger både Googles och Svenskarna och Internets siffror. Genom mediebyrågruppens egenutvecklade nativeplattform Plista, som används på ett 80-tal svenska sajter med helt olika målgrupper, har GroupM genomfört en studie som visar att användningen inte är högre än 3,5 procent. Inte ens den målgrupp som i de tidigare rapporterna sagts vara de flitigaste användarna, unga teknikintresserade män, når högre än 10,7 procent.

En förklaring till de vitt skilda siffrorna från GroupM och Svenskarna och Internets rapporter är att SOI frågar sina respondenter om de använder adblockers, medan GroupM i sin tittat på hur många som de facto använder dem på de 80 sajterna. Även om rapporten endast tittat på användare som surfat på någon av Plistas sajter är urvalet såpass stort att det blir representativt. Några sajter vars användare undersökts är bland annat amelia.se, gp.se, fotbolldirekt.se och affärsvärlden.se.

Bryter man datan till olika målgrupper visar det sig att yngre modeintresserade kvinnor i lägst utsträckning använder sig av adblockers (2,1 procent). GroupM har genom Plista fått siffror som pekat på att adblocker-användandet är lägre än vad som rapporterats, men har inte velat gå ut med några siffror innan urvalet blivit mer representativt.

Jonas Viksten, director of operations på Xaxis inom GroupM, tror inte att rapporten kommer påverka branschen rent affärsmässigt, men att den kan rucka på ett par etablerade sanningar.

– Många har nog utgått från de höga siffror som tidigare har presenterats. Förhoppningsvis kan rapporten ge en sundare bild av medielandskapet och slå hål på en del av den skrämselpropaganda som florerat. Man bör ta alla undersökningar som grundar sig i webbpaneler med en nypa salt, säger han.

Samtidigt påpekar han att branschen som helhet måste fortsätta ta ansvar för hur man arbetar med riktad reklam.

– Om vi inte gör det kommer de här siffrorna att öka, berättar han.



Dela sidan: