Dela sidan:

Singles Day uppstod på 1990-talet som en motreaktion på Alla Hjärtans Dag, för att fira alla singlar. I dag räknas den 11 november till världens största shoppingdag där man unnar sig, oavsett relationsstatus. Elgiganten introducerade Singles Day på den svenska marknaden förra hösten. 

Det är inte första gången hemelektronikkedjan tagit en shoppinghögtid till Sverige. Redan 2013 kampanjade Elgiganten kring Black Friday på den svenska marknaden. Under första året begränsades satsningen till elgiganten.se, men man lyckades ändå öka försäljningen med närmare 400 procent. Året efter inkluderade kedjan sina 77 varuhus i satsningen. 2016 passerade Black Friday försäljningsmässigt för första dagen på Mellandagsrean och tog därmed platsen som Sveriges största handelsdag, en position som med 2017 års utveckling är ohotad. Förra året omsatte Elgiganten en halv miljard (511 miljoner) på ett dygn och slog därmed nytt detaljhandelsrekord för hela Sverige, oavsett kategori.

– Vi såg inte någon negativ påverkan på övrig försäljning, trots att Black Friday slog alla tidigare försäljningsrekord, säger den avgående marknadschefen Johan Järnliden till Resumé.

I år räknar marknadschefen med att Black Friday kommer att bli större än någonsin. Kedjan har därför ökat kapaciteten på sajten, ökat tillgången ännu mer på kampanjprodukter i Elgigantens varuhus, i Elgiganten Phonehouse-butikerna, på hemsidan samt utökat antalet erbjudanden i stort. Därtill har varumärket satsat på att förbättrat leveranserbjudandet och säkerställt så att distributionskedjan håller för det massiva antalet paket som kommer skickas.

Att ni varit tidiga på Black Friday. Vad tror du att det har betytt för er försäljning?

– Spontant betyder det att vi är en av största destinationerna för Black Friday och att vi får väldigt mycket pr kring våra satsningar och resultat.



Elgiganten i Sverige är i dag en av de ledande aktörerna inom Black Friday och enligt marknadschefen sker en stor del av den totala försäljningen i Elgigantens digitala kanaler. Förra året slog alltså bolaget alla försäljningsrekord på en dag i Sverige. Johan Järnliden räknar med att det blir ännu större i år. Under 2018 lägger dock Elgiganten en större del av sina resurser på Singels Day som äger rum nu på söndag den 11 november.



– Under 2018 satsar vi ännu mer på Singles Day med andra erbjudanden än på Black Friday och förväntar oss en dubblad försäljning på Singles Day jämfört med 2017. Trots att dagarna ligger så nära varandra, så kannibaliserar de inte på varandra.

Varför satsar ni mer på Singles Day?

– Singles Day omnämns numera som världens största shoppingdag (större än Black Friday) och den trenden kommer att vara ännu större detta året i Sverige. Redan nu ser vi ett enormt intresse kring kampanjsidan och detta året kommer fler företag att köra Singles Day

I samband med Black Friday använder sig Elgiganten av en bred mediemix "mer eller mindre hela paletten". Medieinvesteringarna har drivits upp för varje år, i samma takt som försäljningsestimaten ökar. För Elgiganten innebär det att man går tungt i tv, onlinevideo display/banner och sociala medier, men satsar också på utomhus och dagspress. Allt för att driva upp försäljningen på elgiganten.se.

I samband med Singles Day förra året samarbetade vi med Fat Jewish där Nord DDB skapade en kampanj för driva intresset kring dagen. I år satsar varumärket på svenska influencers som JLC och Johanna Nordström.  Årets reklamkonceptet är framtaget av reklambyrån och Splay One i samarbete med Carat. 


Influencermarknadsföringen kombineras med tv, onlinevideo, display banners, sociala medier, dagspress och utomhus. 



– Vi beräknar att vi på Singles Day detta året kommer dubblera vår försäljning, jämfört med förra året, säger Johan Järnliden.



H&M har kampanjat under Black Friday sedan 2016 och ser en ökad efterfrågan bland kunderna. Inför den 23 november lanserar de unika erbjudanden i de fysiska butikerna och för e-handeln.
 HM:s presskontakt Amanda Larsson berättar att årets Black Friday sammanfaller med att kedjan lanserat nya tekniska funktioner för att förbättra shoppingupplevelsen. Exempelvis introducerade H&M nyligen funktionen "In-store mode" -appen. Ett nytt digitalt shoppingverktyg där man som kund kan få en översikt vilka plagg som finns tillgängliga i den specifika butiken man besöker och samtidigt ta del av aktuella erbjudanden för den butiken. 



– Med In store mode och våra andra nya tekniska verktyg hoppas vi kunna erbjuda våra kunder en mer flexibel, enklare och sömlös shoppingupplevelse.



Även för Åhléns är det tredje året man satsar på Black Friday. Marknadschefen Patrik Nygren Bonnier berättar att shoppinghögtiden växer i betydelse.



– Åhléns är en självklar juldestination och det är vår viktigaste och bästa period under året. Men för oss liksom för de flesta andra handlare blir nya kommersiella evenemang allt viktigare, inte minst Black Friday och även relativt nya dagar som Singles Day.

Hur ser satsningen ut i år när det kommer till marknadsföring?

– Vi kommer att synas främst i digitala och sociala medier. Och under en lite längre period än tidigare.



Dela sidan: