Dela sidan:

Redan under slutet av 1890-talet var Katarinahissen vid Slussen i Stockholm tapetserad med olika reklamuppdrag. Den välkända Stomatolskylten, vilket är Sveriges första rörliga reklamskylt, var inledningsvis monterad på hissen, men flyttades 1933 till en fastighet alldelles intill hissen.

Sedan 2014, då renoveringen av Slussen inleddes, har dock reklamytorna, klockan och termostaten på Katarinahissen varit nedstängda.

Men nu öppnar reklamytan återigen upp för annonsörer. Leverantör av de 96 kvadratmeter stora skyltarna är Atracta.

– Vi har försökt integrera skyltarna med konstruktionen så mycket som möjligt och samtidigt visa respekt för platsens historiska värde. Med tanke på vad Slussen utstrålar i dag blir det här ett ljust inslag för Stockholmarna. Vår ambition är att bidra med en positiv stadsbild, säger Johan Forssell, marknads- och säljansvarig på Atracta.

Med tanke på vilka känslor som ombyggnationen av Slussen rört upp hos många stockholmare är det inte otänkbart att en del av ilskan även skulle kunna riktas mot de nya reklamskyltarna. Johan Forssell säger sig dock inte oroa sig.

– Vi har jobbat väldigt nära fastighetsägaren, politikerna och staden. Vi hoppas att stockholmarna kommer att uppskatta det nya ljusa inslaget i stadsbilden kring Slussen. Anledningen till att ombyggnationen av Slussen rört upp så mycket känslor är nog att det ställer till det för pendlare och trafikanter. Projektet med skylten handlar snarare om att återuppliva ett av Stockholms tidigaste landmärke, säger Johan Forssell.



Dela sidan: