Dela sidan:

Petter Werner har jobbat med sporträttigheter, Mattias Strömberg med digital marknadsföring och Ian Josephson har en bakgrund som designer på DDB Stockholm. De tre vännerna hade viss erfarenhet av e-handel men såg framförallt stor potential när de köpte domänen resväskor.se.

I november 2017 var satsningen lanserad och företaget siktar högt, ambitionen är att bli Sverige's största e-handlare för reserelaterade produkter och omsätta minst 100 miljoner kronor år 2022. I dagsläget har bolaget en tillväxt på 25 procent i månaden och i oktober passerade intäkterna 500 000 kronor.

– Jag hade jobbat i reklambranschen så pass länge att jag var redo för nya utmaningar. Känslan var att jag satt på tillräcklig erfarenhet för att vara min egen, berättar Ian Josephson som vid sidan av resväskor.se arbetar som designkonsult.

Vilken är den största fördel som du tagit med dig av att komma från reklambranschen till att bli digital entreprenör?
– Att lära känna kunderna, helt klart. Att som designer hela tiden skapa något efter kunddata och kundernas beteende i stället för att gå på egen intuition och magkänsla eller bara realisera en egen idé. Det handlar om att lägga subjektiviteten bakom sig när man kommer till ritbordet.

Trion bakom resvärskor.se har lagt mycket jobb på att förstå målgruppen genom att systematiskt analysera sökord, trafik och användarbeteenden. Detta har legat till grund för sortimentsuppbyggnad, design av sajten och annonserings strategier. I samband med Black Friday den 23 november satsar resväskor.se på taktisk och riktad kommunikation via shoppingkampanjer på Google Ads, Facebook och Instagram.

Inspirerade av e-handlare som gör anspråk på konsumtion relaterad till läsning, träning och teknik har resväskor.se valt att fokusera på ett konsumtionsbeteende som ligger svensken varmt om hjärtat, nämligen resandet.

– Vi startade resväskor.se för att vi insåg att det inte fanns någon självklar e-handlare som tillgodosåg svenskarnas behov av reserelaterade produkter. Svenskar reser enormt mycket och det måste vara billigt, snabbt och enkelt att köpa din resväska, solkräm och semesterläsning på samma ställe, säger Mattias Strömberg.

– Utöver tillväxt under lönsamhet fokuserar vi på att nå ut till nya kunder. Senast jag googlade "resväskor" hade vi sex exponeringar på förstasidan. Vi är största annonsören inom segmentet på Google Adwords och den strategin är skräddarsydd för oss. Längre fram är dock visionen en bred mediemix och en butik på Arlandas terminal 5.

Vid sidan av lågt pris har resväskor.se fokuserat på att ge kunden en tydlig e-handelsupplevelse där det ska vara enkelt att hitta det man är ute efter. Snabba leveranser och generösa köpvillkor är ytterligare fokusområden som har legat till grund för den snabba tillväxten.

– Vi hoppas att Amazons intåg i Sverige kommer påskynda e-handelspenetrationen samt förbättra logistiken i vårt avlånga land. Idag konkurrerar vi främst med den fysiska handeln och behöver därför kompensera genom att kunna erbjuda ett extremt brett sortiment till låga priser och med snabba leveranser. Utöver detta ser vi en trend där mindre fysiska aktörer tvingas bort från marknaden vilket innebär att fler kunder får längre till butiker som erbjuder våra produkter. Då ska resväskor.se vara det självklara valet, avslutar Petter Werner.



Dela sidan: