Dela sidan:

Det åtminstone sägs att allting i vårt samhälle går snabbare i dag än tidigare. Som en motreaktion till det försöker nu Västerbottensost med hjälp av Ingo hitta en position som det långsamma varumärket där hantverk och noggrannhet står i centrum.

För att illustrera det börjar i dag Filip Fastén, köksmästare på Agrikultur med en stjärna i ansedda Guide Michelin, laga världens långsammaste recept. Receptet kommer att ta 16 månader att färdigställa, så lång tid som det tar för Västerbottensost att gå från ko till butik. Tiden för receptet är beräknad från odling till servering.

– Vi har en smak som är känd över hela världen. Tiden är vår absolut viktigaste ingrediens som tillsammans med kärlek och en bevarad norrländsk hantverkstradition, ger Västerbottensost sin unika smak. Vi vill tillsammans med Filip Fastén se hur smakerna kommer fram om man visar samma omsorg för alla råvaror vid en måltid, som vi gör med Västerbottensost varje dag, säger Thomas Rudin, ostmästare på Västerbottensost.

Intresserade kommer på Västerbottensost hemsida och i sociala kanaler att kunna följa Filip Fastén i arbetet med att färdigställa maträtten som väntas stå färdig att serveras i mars 2020. Platsen för servering är Västerbottensost ursprungsort Burträsk utanför Skellefteå och bordsbokningarna kommer att släppas löpande. Parallellt med matlagningen kommer man i kampanjen även följa ostmästaren Thomas Rudin i sitt arbete med tillverkningen av Västerbottensost. 

Kampanjen är den första i Västerbottensost nya kommunikationskoncept "En bit av det speciella", framtaget av Ingo.

– I vår stressade vardag hyllas de recept som går allra snabbast att laga, men frågan är om gamla tiders kunskap och mathantverk går förlorad? Med Världens långsammaste recept bevisar Västerbottensost skillnaden när saker får ta den tid de behöver och slår ett slag för det riktigt speciella, säger Josefine Richards, creative director på Ingo.

Arbetsgrupp:

VÄSTERBOTTENSOST
Brand Manager: Maria Forsner
Marknadschef: Victoria Johansson
Digital Marketing Manager: Erik Hillbom
Product & Trade Marketing Manager: Lina Jonsson
INGO
Creative Director/Copywriter: Josefine Richards
Account Director: Ylva Jakobsson
Planner: Cecilia Besserer
Art Director: Rikard Holst
Creative Interns: Misaki Tsuchiyama / Simon Fuentes
Account Manager: Erik Karlsson
Final Art: Karolina Fellenius
Agency Producer: Pia Dueholm
Production: Robin Günther
KOCK
Filip Fastén
FOOD CREATIVE CONSULTANT
Linda Lundgren
POST STHLM
Strateg - Viktor Bolin
PR-konsult - Viktoria Löwkrantz
SOCIAL CLUB
Director: Nalle Sjöblad
Executive Producer: Henrik Lagercrantz
Producer: Sara Lindblom
DOP: Emil Klang



Dela sidan: