Dela sidan:

Se filmen med alla chefredaktörer här:

Vill du jobba inom Bonnier News? Utforska möjligheterna här

För att lyckas gäller det att ha kompetenta medarbetare man kan lita på – och självklart även ha kul på jobbet. Peter Frey är CTO på Bonnier News, vilket innebär att han bland annat ansvarar för utvecklingen av de digitala tjänsterna. 

Han har, under sina år på företaget, lagt grunden för att han och hans team ska kunna ta mediehuset till nästa nivå. De har till exempel byggt om den tekniska plattformen på deras största sajter, vilket resulterat i snabbare och mer användarvänliga upplevelser som ökat både trafik och annonsintäkter.

- Jag ser ljust på framtiden. Vi har egentligen bara börjat med den digitala transformationen och de närmsta åren kommer bli väldigt tuffa – men också väldigt roliga. 

”Vi satsar enormt mycket på utveckling”

Nya appar, snyggare sajter och andra smarta lösningar har sedan en tid tillbaka tagit stor plats i Bonnier News digitala utveckling. Men för Peter är det viktigt att inte tappa det som är hjärtat i företaget. 

- Vi har många duktiga medarbetare som gör den här transformationen, där vi behöver hålla i den traditionella printaffären så mycket det går. Och den går bra även om den är fallande, säger Peter och fortsätter: 

- Det som är så roligt är att vi tjänar mer pengar nu än vad vi någonsin har gjort. Vi satsar enormt mycket på utveckling och på den digitala affären. Jag tror att Bonnier News är ett av de mediehus som är bäst rustade för att klara av det här.

Hitta nya lösningar som berör hundratusentals människor

Förutom att hålla i den traditionella affären är en av Peters drivkrafter att komma ut på andra sidan med en ännu mer lönsam affär och en helt ny affärsmodell.

- Att fortsätta försvara de demokratiska värdena och det publicistiska, det är det som driver mig och det vi hjälps åt med. Det är spännande för vi ligger i framkant när det gäller teknik och jag får jobba med bra och roliga tekniker. 

Ett färskt exempel på en lösning som uppskattades bland användarna är valkompassen på Expressen som över en miljon människor använde för att hitta rätt i den politiska djungeln.

- Det är en otrolig tillfredsställelse när vi lanserar nya produkter. När vi har utvecklat en ny tjänst som rör hundratusentals, eller flera miljoner, människor – den känslan är enorm. 

I en bransch som är under ständig utveckling gäller det att aldrig sitta still i den berömda båten. Förutom att ha koll på alla aktuella projekt måste man blicka in i framtiden och försöka hitta fokus i nästa spännande fenomen.

- Jag tror att röststyrning kommer att hända nu. Vi ser att de stora – som Amazon, Apple och Google – satsar väldigt mycket på just röststyrning av olika enheter. Det tror jag att kommer bli ett helt nytt sätt för hur vi interagerar, säger Peter och fortsätter:

- Det kommer att finnas i alla enheter och i alla hem. Där måste vi vara på bollen – men vi har ju redan börjat på DN och Expressen.

Här kan du se vilka möjligheter som finns inom Bonnier News just nu



Dela sidan: