Dela sidan:

Tänkte jag skulle kasta in ett vedträ i klaveret. Eller skicka hela det blå skåpet in i fläkten. Typ så att ena halvan av landet tycker jag är helt ute och cyklar. Och andra halvan anser jag borde cykla vidare, rätt ut i evigheten.

Jag kommer nämligen hävda det är skillnad på folk och folk. Mer specifikt: På stockholmare och göteborgare. Ännu mer i detalj: På reklamare i Stockholm och reklamare i Göteborg.

Det är ingen populär åsikt. I Göteborg vill vi inte kännas vid någon skillnad eftersom den oundvikligen leder till frågan vem som är bättre eller sämre. Och i Stockholm vill man inte vara stockholmare, utan svensk. Vilket i viss mån är sant. I alla fall i reklamvärlden – som i Stockholm till stor del består av till hipsters förvandlade
invandrade lantisar.

Ingen vill se en skillnad. Men den finns där. Jag satte siffror på det vid den tid Reklamförbundet gav ut en tung bok som hette Reklambyråboken. I den fanns listor av alla slag. Bland annat fick man veta vilka tio byråer som var störst i Stockholm och vilka 10 som var störst i Göteborg.

Jag jämförde vid ett tillfälle Göteborgslistan med samma lista tio år tidigare. Åtta av tio byråer var desamma. Åtta av tio! Alltså; Nästan inget hade hänt i Göteborg på tio år! Jag gjorde sedan samma övning med Stockholmsbyråerna. Fast jag gick bara fem år bakåt i tiden. Ändå var åtta av tio byråer nya namn!

Det säger något om tempo. Men inget om kvalitet.

Jag fick förmånen att sitta i Guldäggsjuryn. Tillräckligt många gånger för att notera skillnader mellan stockholmaren och göteborgaren. Det handlar inte om försök att våldföra sig på Guldäggets regler om jäv. Givetvis inte. Så gott som alla jurymedlemmar, oavsett vistelseort, har sådan respekt för det ärofulla uppdraget att tanken faller.

Men göteborgare är lagspelare ändå. Vid kaffemaskinen. Man pratar inte om det specifika jobbet som tävlar, men man pratar gott om sin arbetsgivare. På ett smakfullt, trivsamt sätt.

Stockholmaren, som en gång tog sitt pickpack och lämnade granarna i Norrträsk, är mer lojal mot sitt eget varumärke. Hen sitter på en byrå ena dagen och på en annan till kvällningen. Jaget före laget. Stenhårt.

Förr, när det gjordes mer "riktig" reklamfilm, fick vi ibland besök av produktionsbolagen som ville sälja in sig. Göteborgarna skickade alltid någon som var en jävel på filter, program, motljus och teknik. Kugghjul i olja i slowmotion. Stockholmarna skickade regissören med skägget och blicken i fjärran. Som egentligen aldrig sa något annat än feelings och casting.

Det finns förstås inga regler utan undantag och just du känner inte igen dig alls, men det högre tempot och den tydligare individualismen är jag inte ensam om att notera. Frågan är om det spelar roll? Och vem som i så fall vinner på vad?

Det arrangerades ett meeting här i Göteborg för en tid sedan. Vi var ett 20-tal från branschen och temat var något om Göteborg, framtiden och kreativitet. Minns jag rätt uttryckte en av de inledande PPT-bilderna någons slags lokalpatriotisk oro: "Hur klarar
vi konkurrensen från Stockholm?"

Det tog inte många sekunder innan arrangören fick plocka bort hela projektorn med frågeställningen gravt underkänd: Jämförelsen irrelevant! Tiden då mediahusen genererar reklam som genererar kreativitet är snart förbi. Nu syns det laterala tänkandet allt oftare – istället – i form av digital innovation som generar nya
tjänster och produkter. Som inte levereras av hipsters utan gärna av de där medelålders gubbarna i cykelbyxor, för att låna ett populärt utryck som givetvis inkluderar även kvinnor.

Det är de kreativa teknikernas tid. Och de finns inte bara i Stockholm. De finns faktiskt, i nästan lika hög grad, i Göteborg. (Och säkert i resten av landet också för den delen.)

Med detta sagt. När vår bransch utvecklas kommer vi som arbetar i den att förändras med den. Kanske blir vi mer lika varandra, göteborgare och stockholmare? Göteborg och Stockholm? Det vore nog bra, det är ju trots allt trevligt med krogar som håller öppet även en tisdagskväll i november.

Fredrik Jerlov, tidigare vd för reklambyrån Jerlov



Dela sidan: