Dela sidan:

Att vara driven är det mest efterfrågade karaktärsdraget på arbetsmarknaden oavsett bransch, enligt utbildning.se:s undersökning. Föga överraskande toppas listan bland vad som efterfrågas av marknadsförare av "examen" och "driven".

Att ha en eftergymnasial examen stiger i betydelse för arbetsgivare inom marknadsföring. Under fjolåret hamnade kravet på utbildning på en åttondeplats.

Andra egenskaper som blivit viktigare i arbetsgivarnas ögon är kunskaper i Adobe-paketet, som från att lägga sig prick i mitten rusar upp mot en fjärde plats. Även ansvarsfull klättrar ordentligt och går från plats 20 till plats 8. 

Straxt under hälften av kompetenserna på årets lista är nya. Att vara en skicklig skribent, initiativtagare, positiv, pedagogisk är några av nykomlingarna. Relationsskapande, utåtriktad, strategisk och resultatinriktad har däremot fallit bort.

1. Examen  42,1 %     
2. Driven  34,2 %
3. Strukturerad  20,5 %
4. Adobe-paketet  18,9 %
5. Positiv  18,9 %
6. Kreativ  18,5 %
7. Sociala medier   18,0 %
8. Ansvarsfull  15,3 %
9. Detaljmedveten  15,3 %
10. Självständig  14,9 %
11. Initiativtagande  13,3 %
12. Nyfiken  11,9 %
13. Flexibel  11,7 %
14. SEO  10,8 %
15. Office-paketet  10,4 %
16. Analytisk  10,1 %
17. Pedagogisk  9,7 %
18. God skribent  9,0 %
19. Samarbetsvillig  9,0 %
20. Projektledning   7,2 %


Dela sidan: