Dela sidan:

Tobaksjätten försvarar sin anti-röknings kampanj

Nyligen lanserade Philip Morris International en kampanj i Storbritannien som uppmanar rökare att sluta. Tillverkaren som bland annat står bakom varumärket Marlboro gick ut med en print i början av året där de presenterade sin strategi, att avveckla cigaretter från utbudet till förmån för alternativa produkter såsom vaping. I förra månaden lanserades kampanjen "Keep my Light" som uppmuntrar rökare att sluta genom att be deras familj och vänner att ge stöd. Men kampanjen har fått hård kritik och belackarna ifrågasätter syftet samt anser att det inte är osmakligt att Philip Morris vill spela en roll i att minska rökandet. Nu försvarar tobaksjätten kampanjen: 



– Det är väldigt naivt av folk att vi bara ska stänga av vår verksamhet. Och om vi inte ska göra det känns det som att den åtgärd vi har tagit är ett bevis för att våra avsikter är ärliga, vad människor än vill tro. Jag anser att stora företag bör driva syften, och om du har gjort ett stort löfte så måste du börja leverera på det, säger Mark MacGregor chef för corporate affairs till Campaign.

Havas plockar bort kreativ chef efter missnöje

Jason Peterson, kreativ chef för Havas Nordamerikas division lämnar byrån efter en "ömsesidig överenskommelse" enligt ett officiellt uttalande. Ett internt meddelande från Havas globala ordförande och vd Yannick Bolloré som Adweek tagit del av ger indikationer om att det ska ha funnits ett missnöje mot Jason Petersons ledarskap som tvingade honom bort. Den kreativa chefen har bland annat öppet attackerat konkurrenternas kampanjer öppet.



Världens första AI-ankare

Kinas statliga nyhetsbyrå Xinhua presenterade den här veckan sin nyaste redaktionsmedlem. Ett AI-ankare som kommer att rapportera "outtröttligt" 24 timmar om dyner, sju dagar i veckan, från vilken plats som helst i landet. Kinesiska tittare fick bekanta sig med en digital version av Xinhuas nyhetsankare Qiu Hao. Det skriver The Guardian.

Vita huset anklagas för att ha spridit manipulerad video

Vita huset anklagas spridit en manipulerad video från Donald Trumps ordväxling medCNN-journalisten Jim Acosta, med syftet att få journalisten att framstå som mer aggressiv, det uppger flera medier. Klippet delades av Vita husets Sarah Huckabee Sanders och visar hur Acosta försöker hindra en Vita huset-medarbetare från att ta hans mikrofon under en pressträff. Nyhetsbyrån AP lät videoproducenten Abba Shapiro jämföra filmen med AP:s eget material från pressträffen och bedömer att "videon tycks ha ändrats för att snabba på Acostas armrörelse när han rör medarbetarens arm".


Googles vidtar åtgärder efter personalprotesterna 
I förra veckan genomförde tusentals Google-anställda världen över en protestmarsch förra veckan. Nu ändrar Google sin policy kring hanteringen av sexuella trakasserier, det skriver bland annat CNBC. De nya riktlinjerna går i linje med kraven från de anställda. Framöver kommer företaget att vara betydligt mer transparent i sin hantering, ge stöd till de som uttrycker oro, mer noggranna utredningar och krav på samtliga anställda att genomföra ett utbildningsprogram om sexuella trakasserier. Däremot väljer man inte att tillgodose kravet på att ta in en anställd i moderbolaget Alphabets styrelse. Vilket gett utrymme för mer kritik mot företaget från de anställda, skriver Techcrunch. 







Dela sidan: