Dela sidan:

Efter 25 år lanserades Singles' Day som shoppinghögtid på den svenska marknaden under förra året. I år räknar flera branschkännare att konceptet får ett brett genomslag i Sverige där många retailers räknar med att fördubbla försäljningen jämfört med i fjol. 

Högtiden är starkt förknippad till e-handeln vilket gav tillfälle för Klarna att som relevant aktör ta tillvara på möjligheten att kapitalisera på Singles' Day. I går den 11/11 på klockslaget 11.11 lanserade betalbolaget en egen kampanj för att hylla alla singlar.

Singles' Day-kampanjen innebar 30 procent rabatt på Lustjakt, en webshop för sexleksaker, med payoffen: "Shopping on your own. Means shopping what you want. Happy Singles' day!" och "Singles' Day means never having to explain yourself".

Tillsammans med FLB har Klarna tagit fram den strategiska idén och pr-vinkeln om Singels Day och self pleasure. Snask fick sedan uppdraget att ta fram kreativa idéer utifrån strategin.

– Singles' Day är fortfarande relativt okänt i många delar av världen. Vi på Klarna kände att det kändes passande att göra något annorlunda som sticker ut. Det är dessutom många singlar som trivs med att vara själva och tycker om sitt singelliv. Vi har gjort en produktion där en kvinna sitter och äter middag med en uppblåsbar docka - allt med lite humor och quirkiness. Och såklart en smoooth-känsla, säger Klarnas marketing manager Emelie Karlsson till Resumé.  

Klarnas kampanj med erbjudande inom "Self pleasure" gjorde att varukategorin "Erotik" ökade antalet ordrar med 50 procent jämfört med fjolåret, och försäljningsvolymen med 37 procent.

FAKTA/ Klarna och Singles Day
Svenska handlare ökade den totala försäljningsvolymen under Singles Day med 107 procent jämfört med förra året, och antalet ordrar med 50 procent.

Den största ökningen skedde inom varukategorierna "Underhållning" och "Sport & fritid". Den totala försäljningsvolymen inom kategorin "Underhållning" ökade med 150 procent, och antalet ordrar med 91%. Försäljningsvolymen inom "Sport och fritid" ökade med 124 procent och antalet ordrar med 110 procent.



Dela sidan: