Dela sidan:

Rapporten visar att i Europa har 40 procent av alla investeringar i digital annonsering investerats i mobilannonser under första halvåret 2018, och att det närmar sig 50 procent av de totala digitala investeringarna.  Den visar dessutom att videoannonsering ökar kraftigt; 4 gånger så mycket jämfört med icke-video (27,9 procent jämfört med 6,6 procent), och att videoannonser representerar idag 30 procent av all displayannonsering.

– Den senaste AdEx-rapporten visar att marknaden förstår att konsumenter knappt separerar sina digitala liv från sina analoga liv, där digitala faktorer återfinns i alla kanaler och kommunikationsmedel. Gränserna mellan det digitala och traditionella suddas ut. Detta gör att strategier som satsar på att sammanföra olika videokanaler blir allt mer framgångsrika samt bidragit till ett förnyat intresse av ljud på flera plattformar, såsom datorskärmar, smart TV och mobila plattformar. GDPR har påverkat datadrivna aktiveringar under första halvan av 2018, vilket lett till att viktiga marknadsaktörer tagit en försiktigare hållning, men generellt sätt har marknaden påverkats positivt genom att det skapat förtroende för den digitala branschen och vi ser en återupphämtning under andra halvan av 2018. Generellt sätt ser det optimistiskt ut föt marknadstillväxt både i östra och västra Europa, kommenterar Anton Kopytov, ordförande i IAB Europe Research Committee.

Rapporten visar även bland annat att:

  • Första gången någonsin spenderas mer än 100 miljarder euro på mobilplattformsannonser 
  • Under 2018 beräknas över 500 miljarder euro spenderas på digital annonsering 
  • Displayannonsering ökar totalt med 12,3 procent
  • Displayannonsering ökar med 17,9 procent i Östeuropa
  • Displayannonsering ökar med 11,2 provent i Västeuropa


Dela sidan: