Dela sidan:

Telia vill köpa SF Studios
Efter TV4-köpet – nu vill Telia förvärva även SF Studios av Bonnier, som äger rättigheterna till Ingmar Bergmans verk och Astrid Lindgrens filmer. Det skriver Breakit. Köpet ska vara ett led i strategin att ha mer innehåll under Telias paraply.

Resumé avslöjade nyheten om att Telia ville lägga vantarna på TV4 i maj. I somras kom beskedet om att de köper hela Bonnier Broadcasting. Affären konkurrensprövas nu av EU-kommissionen. Bonnier ägde tidigare SF Bio, men sålde sitt innehav i januari 2017.

Enligt uppgifter till sajten har Telia diskuterat ett förvärv med Bonnier, och ska ha fått en option om att köpa filmbolaget längre fram i tiden. Men ingen av dem vill kommentera.

Utöver filmrättigheterna äger SF Studios även streamingtjänsterna SF Anytime och SD Kids Play. Här ingår också produktionsbolaget Tre Vänner.

Enligt uppgifter till Breakit omsätter SF Studios strax under 1,4 miljarder kronor.

”Amazons problem – att ta sig in i de stora varumärkesbudgetarna”
Amazon är duktiga på annonser med direktinteraktion, som produktdisplay, sponsrade produkter och sökord. Men det krävs mer för att få varumärken att spendera hela sin budget här, skriver Digiday (betalvägg), som pratat med flera byråer.

Varumärken kan spendera så mycket som 60 procent av deras sökbudget på Amazon där de får direktrespons, men att få varumärken att spendera i premium är svårare. Dyrare displayannonser eller videoköp är inte alls lika attraktivt.

"Det finns en intern kamp hos Amazons annonsörer där de tänker ”behöver jag verkligen göra den här coola nyheten som kommer att få massor av uppmärksamhet, men inte nödvändigtvis få en direktförsäljningen att öka”, säger Dan Pereira, chef för e-handelsstrategi på VMLY&R.

Amazon har precis påbörjat konsolideringen av Amazon Media Group med Amazon Marketing Services hoppas annonsörer få en tydligare pitch för sin annonsbudget.

Nu lanserar Snapchat Shows i Norge..
Snapchat väljer nu att rulla ut sin tv-satsning i Norge – där två tredjedelar av befolkningen har en användarprofil. Sex medieföretag är med från start, bland annat Schibsteds VGTV och Matkanalen. För Matkanalen kommer sex personer arbeta med Snapchat-shower specifikt. Snapchat ser just nu en trög tillväxt, där. Igår kom nyheten om att plattformen tappat fem miljoner dagliga användare under 2018.

.. medan innehållschefen lämnar
Nick Bell, innehållschef på ”Snap”, och som bland annat lanserade Discover-funktionen för medieföretag, lämnar efter fem år på företaget. Det rapporterar The Hollywood Reporter. Han har inte angett något speciellt skäl till varför han slutar. Nick Bell ersätts nu av Jared Grusd, som rekryterades som Snapchats nya strategichef i oktober.

Uber tar in MullenLowe
MullenLowe London plockar hem Uber som ny kund. Enligt The Drum vill Uber hitta position som ett ”employer brand” i London och förbättra deras rykte efter att ett antal protester utbrutit mot Uber-anställda. MullenLowe slog bland andra VCCP och The&Partnership i pitchen. VCCP and The&Partnership.

Dansk säkerhetspolis kräver tidning på 15 miljoner
Den danska underrättelsetjänsten PET kräver 15 miljoner kronor från tidningen Politiken och vill dessutom se den ansvarige utgivaren avtjäna ett fyra månader långt fängelsestraff. Det gäller utgivningen av boken ”Sju år” 2016, där en tidigare PET-chef berättar om sina erfarenheter. Boken förbjöds att ge ut – men dagen efter fanns den att läsa i Politikens helgbilaga. Domen faller den 18 januari, skriver SVT.



Dela sidan: