Dela sidan:

I första avsnittet av webb-tv formatet "Creative Talks", som produceras av Bsmart, möter samtalsledaren Göran Åkestam den Platinabelönade kreatören Tove Langseth som lämnade rollen som vd för Nord DDB tidigare i våras efter nästan tio år på byrån. Intervjun spelades in kort efter hennes sorti. 



Tove Langseths karriär började 1999 på den legendariske reklambyrån Paradiset efter examen från Beckmans. Hon hade dessförinnan arbetat som ateljéassistent på Aggerborgs. På Paradiset, som var den kanske mest omtalade svenska byrån på 1990-talet skolades hon av Joakim Jonason. 

Hon fick snabbt förtroende och under en period på tre månader 2001 vann hon kycklingstipendium, guldägg, silverägg och Grand Prix i Cannes. Sen blev det en tid på Leo Burnett och Lowe Brindfors, innan hon kom tillbaka till DDB Stockholm (tidigare Paradiset DDB) för tio år sedan.

Efter flera år som creative director på byrån tog hon och Jacob Sandström över som ledare efter David Sandström hösten 2016. I samtalet med Göran Åkestam beskriver hon sin syn på kreativitet och vägvalet efter den långa tiden på byrån.



– Det är viktigt att känna vad man kommer att bidra med i en arbetsgrupp eller en byrå i stort. Att alltid komma med något speciellt till bordet. Så att alla inte blir allvetare på byrån. Det gäller att kunna tillföra ett djup. Jag tror på att ha ett djup och gillar att jobba med människor som har ett djup i sig själva. 



Göran Åkestam: Vad är en bra idé?

– En bra idé är att skapa någonting som inte går att missa och som gör att människor fylls av a-ha känsla när de uppmärksammar den. I slutändan handlar det om att skapa en relation med ett varumärke. 



Hon beskriver också den bristande mångfalden och jämställdheten i branschen.



– Jag har haft svårt att se problemet eftersom jag själv fått så mycket stöttning och kommit i rätt sammanhang. När jag blev ledare såg jag det med andra ögon. Det var lite chockartat när man började se strukturerna och se hur de yngsta tjejerna kom in på byrån och vad de ställdes inför. Det är inte alltid lätt.

– Den nya generationen som kommer nu kräver att det ska bli bättre. Bara med den inställning måste byråerna hantera det. Man känner hopp inför framtiden eftersom det finns en kraft som kommer på bred front.



"Creative Talks" är ett webb-tv format framtaget av Bsmart på initiativ av produktionsbolagets grundare Tomas Lestrup. Satsningen är långsiktig och görs i samarbete med Resumé och nya intervjuer kommer att publiceras på resumé.se vid ett antal tillfällen varje år.



Dela sidan: