Dela sidan:

Under hösten har den japanska klocktillverkaren G-Shock försökt ta ett fastare grepp om den nordiska marknaden. Varumärket har bland annat samarbetat med det kreativa kollektivet Trans94 (tidigare RMH) som arrangerat klubbkonceptet "G-Shock sessions" och släppt en egen variant av G-shockklockan.

Nu väljer de att inleda ett nordiskt samarbete med Jung Relations. Uppdraget går ut på att stärka varumärkets populärkulturella relevans.

– Vi har fram till nu arbetat väldigt nischat mot specifika subkulturer i syfte att identifiera och etablera starka relationer med tongivande individer i de sammanhangen. När vi nu gör oss redo för att ta nästa steg har vi sökt efter en partner som både förstår och kan förvalta vårt arv samt har en stark populärkulturell förankring. I samtalen med Jung har alla dessa kvalitéer lyst igenom och vi ser väldigt mycket fram emot att göra denna fortsatta resa tillsammans med teamet där, säger Mithra Pakdaman Kiasat, Nordisk chef för klockdivisionen på Casio.

Den första aktiviteten som visas upp är ett designsamarbete med det brittiska bandet Gorillaz. Under vintern kommer bandmedlemmarna att släppa ett gäng egendesignade specialklockor som säljs i limiterade upplagor. I kampanjen har Jung ansvarat för idé, strategi, innhållsproduktion och pr.

– I de inledande samtalen med Mithra föll vi direkt för G-Shocks filosofi om att värna populärkulturens integritet. Att inte inkräkta, utan snarare lyssna in och se vad man som varumärke kan tillföra. Med det angreppsättet har G-Shock, som i grunden är ett stycke avancerad ingenjörskonst, lyckats hitta en relevant plats inom populärkulturen. Vi ser fram emot att tillsammans med dem arbeta för att stärka den relevansen, säger Lamin Sonko, kundansvarig på Jung.



Dela sidan: