Dela sidan:

Det har stormat rejält kring Facebook de senaste åren. Nu har New York Times publicerat en artikel där man beskriver att Facebook så tidigt som våren 2016 kände till ryska påverkansförsök för att hjälpa Donald Trump att vinna presidentvalet. 

I artikeln framkommer det även att nätjätten anlitat lobbyfirmor för att sprida negativa uppgifter om kritiker för att rikta om strålkastarljuset. Bland annat ska man ha rekryterat den republikanska pr-firman Definers för att sprida desinformation om Facebooks kritiker. 

Facebooks Sverigechef Sam Rihani dementerar dock uppgifterna och svarar i ett mejl till Resumé att artikeln innehåller en hel del felaktiga uppgifter. 

– Vi har medgett att vi gjort misstag och varit långsamma, men vi har haft goda intentioner och har inte försökt att dölja eller undvika vårt ansvar. Medan detta är komplicerade och svåra problem, arbetar vi fokuserat med att människor även fortsatt ska känna att våra tjänster är värdefulla och med försäkringen att vi fortsatt avser att skydda användarna mot de som avser att missbruka plattformen. Jag tycker att vi har gjort framsteg kring detta, och vi kommer kunna gå in i 2019 med ännu bättre förutsättningar, skriver Sam Rihani. 

Vad säger ni om pr-firman Definers påstådda metoder?

– Vi har inte längre en relation med Definers. Det är felaktigt beskrivet av New York Times att vi bett Definers betala för eller skriva artiklar på Facebooks vägnar - eller för att sprida desinformation. Det är inte sant. Det är däremot sant att Definers engagerade pressen för att titta på finansieringen av organisationen "Freedom from Facebook" med syftet att visa att initiativet inte var en spontant gräsrotskampanj, tvärtom. Men att antyda att detta var en antisemitisk attack är klandervärt och osant.

Kan ni garantera att motsvarande strategier inte har använts på den svenska marknaden?

– Ja.

Ett vittnesmål säger till tidningen att grundaren Mark Zuckerberg och den operativa chefen Sheryl Sandberg kände till problemet, men "ignorerade varningstecken och sedan försökte dölja dem för offentligheten". Även dessa uppgifter dementeras av Sam Rihani. 

– Motsatt till hur det beskrivs i artikeln så har Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg varit djupt involverade i kampen mot falska nyheter och desinformation på Facebook. De har haft ett stort engagemang i alla våra ansträngningar för att förhindra missbruk av våra tjänster.

Vad gör ni i Sverige för att upprätta förtroendet gentemot era kunder efter en sån här händelse?

– Vi har tagit signifikanta steg i hur vi tar oss an de utmaningar vi möter, inklusive stora investeringar i människor och teknologi samt att vara mer transparenta i vår kommunikation med företag och människor i Sverige. Detta är ett långsiktigt arbete som är viktigt att fokusera på.

– Vi möter annonsörer, företag, offentliga organisationer och små- och medelstora företag för att berätta hur vi lyssnar till den återkoppling vi får, och hur vi tar nya initiativ för att adressera bekymmer och oro. Ett konkret exempel är de evenemang vi genomför de kommande veckorna, där vi möter branschorganisationer, politiker och hundratals företag runt om i Sverige för att diskutera digital utveckling, disruption och hur våra plattformar fungerar.



Dela sidan: