Dela sidan:

I samarbete med RO, IQ och Statens Medieråd arrangerade Facebook under torsdagen ett evenemang för att diskutera marknadskommunikationen via influencers i sociala medier. Inbjudna influencers informerades bland annat om hur man arbetar på ett korrekt sätt i sina kanaler när man förmedlar betalda budskap från företag.

Det gavs även tips på hur skattereglerna fungerar, hur man använder verktygen på Facebook och Instagram, och hur man är en bra förebild. 

Samarbetet mellan RO och Facebook inleddes redan i somras när nätjätten blev inbjuden som en av paneldeltagarna under ett av RO:s seminarium i Almedalen. Det mynnade ut i ytterligare seminarium där även organisationerna IQ och Statens Medieråd ingår. 

Facebooks Sverigechef Sam Rihani säger att man har som ambition att fortsätta samarbetet och vara tydligare kring vilka riktlinjer som gäller på plattformar som Facebook och Instagram. 

– Vårt ansvar är att säkerställa att man följer våra riktlinjer, regler och lokal lagstiftning. Sen är det självklart att vi försöker bli bättre på att vara transparenta. Där har vi, influencers och annonsörerna ett gemensamt ansvar, säger Sam Rihani till Resumé. 

Kan du ge ett exempel?

– Det finns flera aspekter: Vara tillgängliga, prata om det och sitta ner tillsammans med RO och andra instanser där man kan informera och utbilda folk. Vi investerar i bättre system och AI för att snappa upp saker som strider mot våra regler och riktlinjer. Målet är att vi ska ha 20 000 anställda som jobbar med de här frågorna innan årets slut, som gör att vi kan arbeta mer agilt.

Vad bedriver ni för utbildningsinsatser kring de här frågorna i dag?

– Det vi gjorde igår med RO är ett exempel. Det andra är hur vi kan informera användarna på våra plattformar om vad som är okej och vad som inte är det, samt göra det enklare för folk att tala om för oss när de ser något de tycker är fel. Vi vill bidra med verktyg för att hjälpa oss förstå vad som inte funkar och kunna korrigera det. Det är vad vi primärt jobbar med. Vi gjorde en fysisk utbildning igår, men jobbar även mycket med e-learning där influencers och bolag kan ta del av information hur man ska tänka när man lägger upp innehåll.

Inom en snar framtid kommer Facebook, tillsammans med handelskammare i Sverige, att ge sig ut på en turné runt om i Sverige och informera 400-500 små- och medelstora företag på andra orter och utbilda dem i dessa frågor.

Vad tar Facebook som plattform för konkret ansvar i dag när det kommer till influencers som inte håller sig innanför ramarna?

– Det beror ju helt på vilket regelverk det strider mot. Men strider det mot något så tar vi till åtgärder. Det kan handla om att stänga ner konton, varna, utbilda eller ta bort innehåll. Vi tar ansvar för att individen och annonsören ser till så att de följer reglerna som gäller på våra plattformar. Annars får de inte använda plattformen.

Sam Rihani betonar även vikten av att varumärken själva tar sitt ansvar och samarbeta med en influencer som är trovärdig. 

– Bolag har ett extremt stort ansvar och måste ha bättre rutiner kring reklamsamarbeten och reklamutrymmen. Det är viktigt att se till att man samarbetar med partners som har bra värderingar.

– Influencers har idag också ett större ansvar. Vi märker att influensers med starka värderingsfrågor blir större och viktigare. Vår plattform är en väldigt bra grund för att samlas på, diskutera med andra människor och utbyta åsikter på – och där har influencers ett stort ansvar.

Digitaliseringen har medfört stora förändringar i spridningen av reklam och den 1 januari 2019 kommer den Internationella Handelskammaren att tillämpa nya regler. Bland annat är frågan om reklamidentifiering i sociala medier något som lyfts fram.

– När det gäller ICC-koden så är den nu reviderad, vilket sker ungefär vart femte år. Det är en global kod och den översätts just nu till svenska. Ambitionen är att den ska vara tillgänglig 1 januari 2019 och då kommer också RO att börja tillämpa den nya koden i sin prövning. Det är naturligtvis viktigt att alla aktörer känner till att ICC-reglerna har reviderats och vi kommer att bjuda in till seminarium och informera brett till marknadens aktörer, säger RO Elisabeth Trotzig. 

Det som är nytt i ICC-koden är bland annat att man lyft fram frågan om reklamidentifiering mot bakgrund av den snabba utvecklig som skett kring reklam i sociala medier. Det ska är viktigt att det tydligt framgår, i alla medier, vad som är reklam eller inte och om det inte syns att det är reklam ska det reklamarkeras.



Dela sidan: