Dela sidan:

Det blev ett prisregn över Forsman & Bodenfors när vinnarna av Epica Awards tillkännagavs på en gala i Amsterdam under torsdagskvällen. Totalt blev det fem guld, två silver och tre brons. Men kronan på verket var förstås vinsten i "Årets byrå". En utmärkelse som F&B även vann under Epic Split-året 2013. 

Vinsten i Epica, som utses av branschpressen runtom i världen, kommer efter en tid där byrån tappat sin dominata ställning i tävlingssammanghang på den svenska marknaden till Åkestam Holst. 

– Det är naturligtvis jätteroligt. Dels att alla medarbetarna får lön för mödan. Dels att kunderna få uppmärksamhet. Men också faktumet att priset kommer efter en tid då vi har haft sämre utdelning vad gäller tävlingar, det är ingen hemlighet. Då är det extra skönt med lite peppande uppmärksamhet på det vi gör. Tävlingar är också viktiga för hela kommunikationsbranschens utveckling. Utan dem hade evolutionen inte gått lika snabbt, säger byråns copywriter Jacob Nelson till Resumé.

– Man får också komma ihåg att med tävlingar så är det alltid stolpe in eller stolpe ut. Man får ha ett nyktert synsätt och inte jubla alltför högt när man vinner eller bli alltför besviken när man inte vinner. Det är väldigt små marginaler. 

Hur värderar ni Epica i förhållande till andra tävlingar?
– Vi har ingen tydlig rangordning. Det är klart att det finns många tävlingar som smäller högre än Epica. Cannes Lions och OneShow till exempel. Men det är ändå en tävling som är relativt stor internationellt och vi känner att det är viktigt att vara med i det sammanhanget. Det är också en tävling som funnits i över 30 år och även om den hade sin storhetstid på 1990-talet så är "Agency of the Year" i Epica fortfarande något vi är väldigt stolta över.

De flesta vinsterna i Epica Awards kammande F&B hem för Uber-filmen "Boxes" (tre guld). Samarbetet med Uber i Singapore fick ett snöpligt slut när kunden köptes upp av konkurrenten Grab. 

– Ja, det var snöpligt. Vi hade varit över i Singapore och jobbat tillsammans med kunden i över en vecka när beskedet kom. Bara timmar innan den slutgiltiga presentationen kring hur vi skulle ta ”Boxes-kampanjen vidare. Så istället för presentation blev det gravöl. Jag är dock väldigt stolt över det jobb vi han göra för Uber och det kunde ha blivit så mycket mer och större om vi fått fortsätta. Det är lite sorgligt att allt det arbete vi hade investerat i Uber stannade där. Men affärsuppgörelsen i mellan Uber och Grab var inget som vi kunde påverka. 


Hur påverkade det er etablering i Singapore?
– Uber var tänkt som en av våra asiatiska kunder för Singapore-kontoret. Nu blev det inte så och det påverkade inte heller vår etableringsvilja i den regionen. SKII är också ett stort uppdrag och Singapore har ingen brist på jobb.

Var befinner ni er i integrationen med KBS (MDC Partners slog samman Forsman & Bodenfors med KBS tidigare i höstas)?
– Det är en process som vi vet kommer att ta en lång tid. Våra systerbolag i USA och Asien är entusiastiska över vårt arbetssätt, men det finns så klart utmaningar med att skapa så omfattande förändringar. Anna Qvennerstedt åker just nu ut och missionerar vår platta arbetsmodell på de olika kontoren och kommer snart hem från Shanghai. Det är en hel del handpåläggning som kommer att ta tid. I dagsläget samarbetar vi kring ett antal konton i New York.



Dela sidan: