Dela sidan:

Forsman & Bodenfors vinner årets byrå i Epica
Forsman & Bodenfors kammar hem ”årets byrå” i Epica 2018, där branschpressens journalister lyfter fram vilka kampanjer och initiativ de anser har varit mest kreativa under året.

F&B vinner fem guld, bland annat för Uber i Asien och Oatlys London takeover. Detta slår med råge tvåan Åkestam Holst som kammar hem tre guld.

Forsman & Bodenfors köptes 2016 upp av byrånätverket MDC Partners. Man hade då vunnit otaliga priser både hemma och utomlands, men utfallet i reklamtävlingar har sedan dess legat lågt. I Cannes Lions 2017 fick byrån vara utan guldlejon.

F&B hade flest vinstchanser av alla byråer i Sverige – 12 stycken – jämfört med Åkestam Holst som hade åtta.

Grand Prix gick till bland andra McCann NY för kampanjen ”Price on our lives” och Publicis Italien för “Go With the Fake”. Årets byrånätverk blev McCann och till bästa produktionsbolag utsågs Blur Films.

LÄS: Skräcksifforna på börsen – hur påverkas de svenska byråerna av nätverkens fall?

Instagrams nya shopping-funktioner
Instagram gör som Snapchat och hårdsatsar på shopping. Den Facebook-ägda appen lanserar nu tre nya funktioner som ska göra det enklare att köpa saker. Uppdateringarna innefattar bland annat en tagg i videoposter och en redesignad shopsektion för företagsprofiler. I dagsläget har mer än 25 miljoner företag Instagram -profiler.

Trumputsedd domare i målet med CNN-reportern
CNN-reportern Jim Acosta blev i veckan bannlyst från Vita huset och fick sitt passerkort indraget efter att president Donald Trump blivit vansinnig på reportern under en presskonferens. Det blir en domare utsedd av Trump 2017 – Timothy Kelly – som ska döma i målet mellan parterna vad gäller passerkortet. En domare som tidigare har dömt till presidentedens fördel, skriver DN.

Facebooks krishantering efter NYT-artikeln
New York Times-reportaget inifrån Facebook som visar hur cheferna hanterar skandalerna de senaste två åren har fått techjättens kommunikationsteam att hugga emot. Under gårdagen publicerades en fem punkter lång förklaring där de slår ner på flera fakta ur artikeln. NYT satte ett stort team av reportrar på uppdraget där runt 50 källor har intervjuats. I artikeln avslöjas bland annat att Facebook anlitade en pr-firma för att rikta uppmärksamhet mot andra rivaliserande techbolag och hade stor kunskap om hur Ryssland påverkade det amerikanska valet.

Bayer tar allt inhouse
Den tyska läkemedelsjätten Bayer har som plan att ta alla sina digitala medieköp inhouse till 2020. Man har i dagsläget ett team på tio personer som arbetar i samarbete med GroupM:s byrå MediaCom, skriver Digiday. Men i början av 2019 kommer Bayer att släppa hybridmodellen och anställa tio nya medarbetare.

Huawei ger sig in i voice-kriget
Amazon, Google och Appel får se upp. Huawei blir en ny konkurrent på voice-marknaden. Huawei utvecklar nu sin egen röstassistent för att ta den utanför Kina, berättade vd:n Richard Yu för CNBC. I nuläget kommunicerar deras röstassistent Xiaoyi bara på kinesiska. Exakt när den kommer är inte klart.



Dela sidan: