Dela sidan:

Ett blygsamt Epica Awards 2017 med endast fyra svenska guld, följdes upp med ett bättre resultat 2018. Totalt kammade de svenska byråerna hem tio guld. Den stora vinnaren blev Forsman & Bodenfors som tog hem utmärkelsen "Årets byrå" och fem guld med sina kampanjer för Uber i Asien, Oatlys London takeover och Västtrafiks vikannons.

Åkestam Holst tog andraplatsen med tre guld, där bland annat den uppmärksammade kampanjen "Billbords Beyond Borders" prisades. Totalt delades 28 priser ut till svenska byråer.

Här är alla svenska vinnare: 

Guld

Forsman & Bodenfors, Oatly, "London Takeover", Food
Forsman & Bodenfors, Uber APACx, "Boxes", Communication and Public Services
Forsman & Bodenfors, Uber APACx, "Boxes", Transport & Tourism
Forsman & Bodenfors, Uber APACx, "Boxes", Online & Mobile Services
Åkestam Holst NoA, Reporters Without Borders Sweden, "Billboards without borders", Public Interest – Social
Abby Priest, Adobe, "The Lost Typography of Bauhaus", Business to Business Direct
Åkestam Holst NoA, Ikea, "Irresistible pointless trueview ads", Media Innovation - Traditional Media
Forsman & Bodenfors, Västtrafik, "Traffic Folding Ad", Print Craft
Abby Priest, Adobe, "The Lost Typography of Bauhaus", Graphic Design
Åkestam Holst NoA, Reporters Without Borders Sweden, "Billboards without borders", Online Ads

Silver
Forsman & Bodenfors, Västtrafik, "Traffic Folding Ad", Transport & Tourism
Le Bureau AB, Arbetsförmedlingen, "Make Room", Public Interest – Social
Åkestam Holst NoA, Pressbyrån, "What the world can't read", Public Interest – Social
Abby Priest, Adobe, "The Lost Typography of Bauhaus", Professional Products & Services
Volt, Försvarsmakten, "We Don't Always March Straight", Corporate Image
Åkestam Holst NoA, EuroPride 2018, "The Voice of Change", Media Innovation - Traditional Media
Åkestam Holst NoA, Ikea, "Don't Slip Away", Copywriting & Storytelling
Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Things", Direction & Cinematography
Goodbye Kansas Studios, Starbreeze, ""Overkill's The Walking Dead: Grant (Cinematic Character Trailer)", Animation

Brons
Momentum Sverige AB, Essity, "Xtreme", Health & Beauty
BerntzonBylund, Porsche Sweden, "The lightweight ad", Luxury & Premium Brands
Åkestam Holst NoA, Ikea, "The Idol", Homes, Furnishings & Appliances
Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Stadium Lights", Vehicles, Automotive Services & Accessories
Forsman & Bodenfors, Volvo Construction Equipment, "Pump it up", Professional Products & Services
Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Things", Post Production & Visual Effects
Bold Stockholm AB, Izettle, "iZettle Logotype - Helping small businesses succeed in a world of giants", Graphic Design
Abby Priest, Adobe, "The Lost Typography of Bauhaus", Integrated Campaigns
Stendahls, Länsförsäkringar, "Nasty Filter", World Cup Advertising



Dela sidan: