Dela sidan:

E-handeln i Sverige växte med 21 procent mellan 2016 och 2017. Enligt PostNords egna bedömningar kommer tillväxttakten att hålla i sig under 2018 och hela markanden väntar på Amazons inträde på den svenska marknaden.  

Fredagens shoppinghögtid Black Friday och den stundande julen har med tillsammans med e-handelns tillväxt skapat en av de mest hektiska perioderna för logistikföretagen. Statliga Post Nord, vars distributionsmodell har blivit alltmer kritiserad under de senaste åren, har under 2018 lanserat en rad åtgärder för att möta upp kraven från e-handeln – alltifrån nya terminaler till en förbättrad app.

I en ny kampanj från  Forsman& Bodenfors berättar företaget om förbättringarna.

– Sagan om tomten finns ju i första hand till för att få folk att dra på munnen och sänka garden någon centimeter. Sedan hämtar vi hem filmen med en printkampanj som beskriver de åtgärder vi gjort under de senaste åren för att ytterligare förbättra vår kvalité. Jag tror att det är viktigt när man har en dialog med omvärlden att man möter dem på den plats där de befinner sig. Vi vet ju att vi inte är så dåliga som omvärlden uppfattar, men för att man skall få berätta det måste man börja på den plats där svenska folket befinner sig. Det är vår tanke med filmen och vi hoppas att mottagarna kommer att gilla den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på PostNord i ett pressmeddelande.

Kampanjen består av två delar – en film, och ett printkoncept som går under namnet "A-B". I filmen får tittarna bekanta sig med en tomte som utan föraning får lite mycket på sitt bord. Printannonserna förklarar hur åtgärderna från Post Nord gör kundernas leveranser smidigare.

– Den här filmen gestaltar på ett humoristiskt sätt vad starka omvärldsförändringar gör med en jultomtes kraftigt underdimensionerade verksamhet. Men det är klart, filmen hade lika gärna kunnat handla om PostNord, säger Evelina Rönnung, art director på Forsman & Bodenfors i en kommentar. 

Forsman & Bodenfors kampanj kommer att synas i tv, print och digitala kanaler och hade premiär i fredags den 16:e november. 

Arbetsgrupp

Title: Tomten (Santa)
Advertiser: Postnord
Client: Thomas Backteman, Tobias Wagner, Emma Riblom


Agency: Forsman & Bodenfors
Art Director: Evelina Rönnung
Copywriters: Olle Langseth, Anna Qvennerstedt Account Director: Robert Johnsson
Account Executive: Martin Johansson Designer: Sara Lemchen
Agency Producer: Magnus Kennhed
Strategic Planner: Trine Keller-Andreasen

FILM:
Director
: Filip Tellander
Executive producer: Johan Lindström Producer: Frida Heder
Director of Photography: Benjamin Loeb Set designer: Johan Broome
Stylist: Rebecca Palmer
Make-Up: Eva Von Bahr
VFX: Calle Roos/ Fable
Grade: Max Strömberg/ Swiss
Online: Peter Marin/ Swiss
Music: Håkan Eriksson
Sound: Ponytail Sound

Media agency: OMD
Post production (Print & Online): F&B Factory



Dela sidan: