Dela sidan:

Årets julklapp fick plats i SVT redan under premiäråret 1988 då bakmaskinen var en stark markör för tidsandan, som sedan försvann. Det har gått 30 år sedan dess och HUI Research har inte direkt behövt stånga sig blodiga för att medieutrymme kring priset.

Årets julklapp 2018, Det återvunna plagget, är onekligen ett tecken i tiden sett till den stigande klimatångesten, den rekordvarma sommaren och en hållbarhetfråga som stiger på agendan.

Nyheten presenterades samma vecka som Black Friday och hade kunnat ge handeln en extra skjuts. Nu ansluter sig i stället HUI Research utmärkelse och uppmärksamhet till den cirkulära trend som Black Fridays motrörelse White Monday, proklamerar för. 

Resumé har pratat med Sophie Nilsonne, analytiker på HUI Research som är med och korar Årets julklapp. Utifrån tre kriterier: representerar en tid, nyhetsvärdet och potentiell försäljning/kommersiellt värde.

Vilka utser Årets julklapp?
– Av en liten tomtegrupp som består av mig och min kollega Johan Larsson

Av två personer?
– Vi gör löpande analyser under året, men tar också hjälp av våra andra kollegor som är experter på handel och konsumenttrender.

Hur mäter ni pr-effekterna och försäljningen av de julklappar som utses?
– Det är ingenting vi följer upp dels är det svårt att isolera effekten av vår utmärkelse. Årets julklapp sammanfaller ju ofta med att det redan finns en stor hajp kring produkten.

I det här fallet var det tidsandan som gjorde att det återvunna plagget vann?
– Det var absolut en central faktor även om den också uppfyller andra kriterier. Men i vår omvärldsbevakning ser vi hur den teknologiska utvecklingen tillsammans med företagens och individens ökande intresse för att göra rätt driver på rörelsen.

Är det ett värderingsdrivet beslut?
– Nej inte alls. Det bygger på en oberoende analys av konsumtionstrender. Undersökningar visar att 6 av 10 konsumenter la mer pengar på miljömärkta och etiskt märkta varor under 2017 än året innan. Det sker också många tekniska innovationer på området som gör att trenden växer. Den speglar samtiden på samma sätt som många tidigare vinnare har gjort.

Årets Julklapp skapar en stor uppmärksamhet medialt och driver ett köpbeteende. Känner ni att det är ett ansvar som förpliktigar?
– Först och främst, syftet är inte att driva konsumtion. Vi är oberoende. Det handlar om att spegla samhällsutvecklingen. Däremot blir konsekvensen ofta ett stort medialt intresse, självklart. Men det är just på grund av att vinnaren ofta speglar tidsandan. 

Vad bedriver ni för pr-arbete?
– Inget aktivt då årets Julklapp är ett så pass etablerat

Det återvunna plagget utsågs till Årets julklapp 2018 med motiveringen:



"Det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion"

Vinnare 1988-2018
1988 - Bakmaskin
1989 - Videokamera
1990 - Wok
1991 - CD-spelare
1992 - TV-spel
1993 - Parfym
1994 - Mobiltelefon
1995 - CD-skiva
1996 - Internetpaket
1997 - Elektroniska husdjur
1998 - Datorspel
1999 - Böcker
2000 - DVD-spelare
2001 - Verktyg
2002 - Kokbok
2003 - Mössa
2004 - Platt-TV
2005 - Pokerset
2006 - Ljudbok
2007 - GPS-mottagare
2008 - En upplevelse
2009 - Spikmatta
2010 - Surfplatta
2011 - Färdigpackad matkasse
2012 - Hörlurar
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget



Dela sidan: