Dela sidan:

Det började med att Accenture lade vantarna på Fjord 2013. Därefter följde en våg av byråuppköp från konsultjättarna – och kartan ritades om. I augusti 2017 slukade konsultjätten Deloitte den kreativa byrån Acne och så sent som i förra veckan förvärvade Accenture Kaplan.

Med köpen växer även lönerna för de byråer som ingår här. Acne-grundarna David Olsson och Victor Press är några av de som ökade sin lön allra mest av alla reklamchefer under 2017. Tillsammans med och Tomas Skoging ägde de en tredjedel vardera i byråkoncernen. Alla arbetar kvar i bolaget. 

David Olsson, styrelseledamot och vd i Acne, hade 2016 en förvärvsinkomst på 758 200 kronor. Efter försäljningen till Deloitte ökade lönen med 217 procent till 2,4 miljoner. 

Victor Press, också styrelseledamot i Acne, ökade i sin tur med 118 procent, till 2,1 miljoner kronor. 

Trea på listan kommer Petra Seiler Albrektson som startade Åkestam Holst-byrån Round & Round under 2016 – som sedermera lades ner. I september 2018 anslöt hon till reklambyrån B-Reel. Hon är den kreatör som tjänar bäst, enligt de vi har kartlagt. Hon ökade förvärvsinkomsten med 111 procent till 676 000 kronor. 

Vi har kontaktat David Olsson och Victor Press för att kommentera denna artikel.

Det här är en del av en större lönekartläggning, som finns i sin helhet på Resumé Insikt. Där har vi samlat löneökningarna för 120 marknads-, kommunikations- och varumärkeschefer till. För att ta del av hela listan behöver du teckna en prenumeration på Resumé Insikt.

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: