Dela sidan:

Resumé rapporterade i går om hur Victorias Secrets erfarna marknadsdirektör Ed Razek, som bland annat rattar företagets välkända modevisning, befinner sig i skottgluggen efter en mardrömsartad intervju med amerikanska Vouge. I artikeln snäste han av frågan om huruvida företaget kan komma att använda sig av plus-size-modeller eller transsexuella för att visa upp sina underkläder. Uttalanden som han har blivit hårt kritiserad för och delvis fått ta avstånd från i efterhand. 

Under intervjun passade han också på att gå hårt åt konkurrenten ThirdLove och menade att företaget klagar över Victorias Secrets modeshower eftersom "vi är marknadsledare". Han refererade tydligt åt konkurrenten:

 "But we're nobody's third love. We're their first love. And Victoria's Secret has been women's first love from the beginning."

Nu passar ThirdLove på att ge ett svar, i New York Times, genom en helsida som har formen av ett öppet brev med signatur av grundaren Heidi Zak. Det rapporterar AdWeek


Annonsen bär rubriken "Ett öppet brev till Victorias Secret" med underklädesvarumärkets karaktäristiska rosa färg. I texten skriver Heidi Zak att hon är "förskräckt" av  Ed Razeks uttalanden och betonade att Victorias Secrets marknadsföring drivs av "den manliga blicken"

"Ni marknadsför mot män och säljer en manlig fantasi mot kvinnor", skriver Heidi Zak och beskriver hur ThirdLove i stället riktar sig till riktiga kvinnor som lever i en verklighet där de bär behåar på arbetet, när de ammar sina barn och sportar.

"ThirdLove är Victorias Secrets antites. Vi tror att framtiden handlar om att bygga ett varumärke för alla kvinnor oavsett kroppsform, storlek, könsidentitet och sexuell läggning. Det här borde inte ses som banbrytande, det borde vara normen."




Dela sidan: