Dela sidan:

I går meddelade Tele2:s Åse Holmberg att hon lämnar företaget i podcasten "Bakom varumärket". 

Hon lämnar rollen som marknads- och kommunikationsdirektör på Tele2 lagom till implementeringen av den nya organisationsstrukturen där enheten hon har varit ansvarig för delas upp i fyra övergripande funktioner. 



– Sammanslagningen mellan Com Hem och Tele2 ger enormt stora möjligheter för oss att stärka vår position och skapa ett helhetserbjudande gentemot våra kunder. Det innebär ett spännande skifte där vi går från en telekomoperatör till en fullserviceaktör. För mig innebär den nya organisationsstrukturen att mitt arbete här är klart och det ger mig en möjlighet att söka nya utmaningar. Det har varit en otrolig resa på 11 år.



Lämnar du för att ditt mandat att genomdriva förändringar minskar?

– Min organisation i sin nuvarande form upplöses och därmed försvinner min roll. Jag kände att det inte fanns en tillräckligt spännande plats för mig i den nya organisationen och därför väljer jag att gå vidare till nya utmaningar.



Vad anser du om den nya organisationsstrukturen?

– Det är upp till Tele2:s nya ledare att svara på. Det finns inget optimalt sätt att organisera sig som passar alla, hade det funnits det hade alla företag varit organiserade likadant. Det här var bara inte rätt väg för mig, även om jag är övertygad om att det är rätt väg att gå för det som Tele2 och Com Hem skapar ihop. 



Åse Holmberg kommer att bestämma sig för vad hennes nya utmaning först efter årsskiftet. 

– Jag är en person som går in med 100 procent av både hjärta och hjärna i allt jag gör och jag kommer att gå igenom de förslag jag får grundligt innan jag bestämmer mig. 



Åse Holmberg kom till Tele2 2007 och när hon får chansen att lista ett antal milstolpar från karriären blir det tre transformationer: 


• Byggt upp CRM-arbetet (Tele2 vann tidigare i höstas utmärkelsen "Digital leaders in Sweden" i konkurrens med 85 andra bolag).


• Skapat en branschledande inhouseavdelning.


• Transformerat Tele2:s digitala arbetssätt mot ett agilt sådant. 

Den senaste tiden har vi sett en växande trend där reklamköpare flyttar hem en del av affären.

Tror du att inhousetrenden kommer att fortsätta?

– Jag tror att det är helt rätt väg att gå för att skapa en kommunikation som ligger nära affären, är snabb och flexibel. Med det sagt så är det otroligt viktigt att fortfarande ha externa partners som kompletterar. De ska och måste verka i en symbios. 



Vad är ditt viktigaste råd här?

– Ska man lyckas är det nödvändigt att hålla total transparens kring processen för hur man lyfter in saker inhouse och inkludera både interna och externa partners i beslut kring framtida arbetssätt. I vårt föränderliga kommunikationslandskap är det a och o att samarbeta mellan kund och byråer, och för att göra det måste alla parter bjuda upp till dans och anpassa sina roller och sitt arbetssätt. Så för er som vill jobba mer inhouse – gör det, och se till att jobba med externa partners som ser värdet och vill vara med på resan.



Dela sidan: