Dela sidan:

61 av de 105 på listan över de bäst betalda vd:arna i branschen arbetar på en pr-byrå. Pr-vd:arna är även bättre på att löneförhandla med styrelsen – de ökar mer.

Bland de som lyfter högst lön på vd-listan under 2017 hittar vi fyra kvinnor – JKL:s Maria Grimberg, Hallvarsson & Halvarssons Anna Grönlund Krantz, Kreabs Charlotte Erkhammar och Cheil Nordics Tae Kyung Kim. De tre första byråerna riktar sig primärt mot public affairs. 

På topp-tio-listan över de som ökar mest finns fyra kvinnor. 

Maria Grimberg har högst lön på listan – 6,9 miljoner kronor – och står även för den största ökningen på 108 procent. Löneglappet ner till Hallvarsson & Halvarssons Anna Grönlund Krantz är 3,4 miljoner. 

Maria Grimberg har arbetat som vd på JKL sedan maj 2010, och har varit inom företaget sedan 1993. Mycket har hänt på JKL de senaste åren – först köptes man upp av Leo Burnett och sedermera Publicis. I april 2017 slogs de ihop med den Publicis-ägda byrån CNC. I början på oktober gick byrån igenom ytterligare en fusion när JKL gick samman med Kekst i New York. 

Maria Grimberg kommenterar inkomstuppgifterna i ett sms till Resumé:

”Detta är en engångseffekt som relaterar till försäljning ur ett långsiktigt ersättningsprogram så ingen löneförändring”, skriver hon.

Anna Grönlund Krantz är en annan veteran i kommunikationsbranschen med en lång rad chefstjänster bakom sig. Hon tillträdde som vd för Hallvarsson & Halvarsson i september 2018, och kom då från en roll som chef för kommunikation, marknad och hållbarhet på Skandia, där hon även satt i koncernledningen. Då hon är ny på H&H är lönen från Skandia. I Anna Grönlund Krantz bakgrund ingår också vd för JKL och gruppledare för Liberalerna i riksdagen. 

Är du nöjd med din lön?
– Jag är nöjd. Min bedömning är också att pr-branschen är en jämställd bransch både vad gäller möjligheter och ersättningar, säger Anna Grönlund Krantz. 

Vad har du för råd i löneförhandlingarna?
– Det viktigaste är att kunna leverera resultat. Jag brukar säga att om vi tillsammans får medarbetarna att växa då växer kunderna och därmed växer också firman. För mig handlar det om att kunna skapa verkligt värde. 

Hur ser du på Hallvarssons framtid? Ni har ju köpt en mängd nya byråer.
– I det komplexa kommunikationslandskap som vi lever i behövs rådgivare som kan vara helhetsrådgivare inom allt från finansiell kommunikation till PA och hållbarhet. Det är fantastiskt att vara del av en grupp som H&H Group som ser möjligheter och har kraften att kunna förverkliga dem. Det skapar ett stort mervärde för våra kunder.

Medellönen för en vd i reklam-Sverige är 1 060 672 kronor, baserat på de 105 personer vi har kartlagt.

Det här är en del av en större lönekartläggning, som finns i sin helhet på Resumé Insikt. Där har vi samlat löneökningarna för 120 marknads-, kommunikations- och varumärkeschefer till. För att ta del av hela listan behöver du teckna en prenumeration på Resumé Insikt.

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: