Dela sidan:

Resumé skrev för några veckor sedan  att både Elgiganten, H&M och Åhlens är på gång med kampanjer inför årets Black Friday, och efter att Elgiganten introducerade Black Friday i Sverige 2013 har den amerikanska shopping-högtiden fått allt större genomslag. Elgiganten uppgav samtidigt till Resumé att i år kommer Black Friday bli större än någonsin. 

Black Friday arrangeras varje år i USA i samband med högtiden Thanksgiving, och är en av de få högtider där amerikanerna är lediga flera dagar i sträck – då Black Friday, fredagen innan Thanksgivning brukar tas ut som en klämdag vilket ger tid över till shopping. I Sverige har Black Friday valts ut från Thanksgiving-firandet, och trots att dagen i Sverige inte på något sätt är förknippad med ledighet som i USA – ser det onekligen ut som att greppet fungerat.  

Men precis ur framgångsrik är då Black Friday i Sverige? För att ta reda på detta har Resumé har gjort en sammanställning med rapporter från Hui och Viametrics, PostNord, PayPal/Ipsos, Klarna, Sveriges Annonsörer/Novus, Picodi och Black Friday Sverige. 

 

Rapporten Benchmark Index av Hui och Viametrics visar att den fysiska handeln fick en rejäl skjuts:

  • Köpcentrumens besöksflöden var 60 procent högre under Black Friday än under en vanlig fredag förra året. I praktiken innebär detta mer än en halv miljon extra köpcentrumbesök under en och samma dag.

 

 

E-handeln ökade även den, till och med så mycket att det skapade kaos i PostNords pakethantering, uppger Dagens Nyheter. Siffrorna om Black Friday från förra året talar sitt tydliga språk enligt en rapport av PostNord förra året: 

  • Under Black Friday-dygnet (24 november) handlade svenskarna prisnedsatta varor för 5,3 miljarder, vilket var cirka 1,7 miljarder mer än i fjol. 
  • 95 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday fredagen den 24 november.
  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 290 kronor.

Siffror från Ipsos beställda av internetbetalningstjänsten  PayPal visar vidare att:

  • Mode var den mest sålda produktkategorin under förra årets Black Friday.
  • Försäljningsvolymerna var mer än fem gånger den genomsnittliga ordinarie försäljningen. 
  • Under förra årets Black Friday spenderades 35 procent av svenskarnas totala konsumtionskostnad via PayPal på köp från lokala butiker.

Vidare har betalningsleverantören Klarna även de gjort en Black Friday-rapport där de bland annat kollat upp sina kunders förväntningar inför köpfesten samt Black Friday-försäjningen senaste åren. Klarnas rapport  visar att:

  • Försäljning som går genom Klarnas betalningslösningar har tredubblats på två år.
  • Förra året ökade antalet köp gjorda av kvinnor nästan dubbelt så mycket som köp gjorda av män.
  • På landsbygden och i mindre städer ökade förra året försäljningen under Black Friday med 84 procent.
  • I storstäderna ökade försäljningen under Black Friday med 75 procent.

En ny undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer, har undersökt hur Black Friday påverkar julhandeln, och kan visa att:

  • 20 procent kommer mycket eller ganska troligt köpa julklappar under Black Friday.
  • 35 procent av alla i åldern 18-29 kommer handla julklappar under Black Friday.
  • Hela 87 procent bland de i åldern 50-64 och 90 procent bland 65-79 år, svarar att de inte kommer handla sina julklappar under Black Friday.

 

Vad har då konsumenter i Sverige för inställning till Black Friday i år? Detta har e-handelsföretaget Picodi undersökt via en enkätundersökning och kan visa i en rapport att:

  • 44 procent av de som svarat kommer delta i Black Friday.
  • Ungefär hälften vet vad de kommer köpa under Black Friday (andra hälften vet inte).
  • 94 procent vet hur ska hitta rabatterna och litar på deras rea.

Black Friday Sverige har slutligen undersökt svenskarnas sökbeteenden för att se hur många som googlar söktermer i anslutning till Black Friday, och har jämfört årets siffror med förra årets. De kan visa att:

  • Under perioden januari till oktober 2018 har antalet sökningar på termen "Black Friday" ökat med hela 157% jämfört med samma period föregående år. Totalt har termen googlats 299.800 gånger under den undersökta perioden 2018, jämfört mot 116.600 2017.
  • Söktermen "När är Black Friday" har under samma period 2018 googlats totalt 16.450 gånger, vilket innebär en ökning med 122% jämfört med 2017.
  • Svenskarnas sökningar på "Black Friday Sverige" har även de ökat med 181,5% och uppgick under den undersökta perioden 2018 till 14.670 sökningar.
  • Om sökvolymen följer den trend som vi kunnat observera under januari till september kommer Black Friday 2018 bli betydligt större än föregående år.

 



Dela sidan: