Dela sidan:

Redan vid midnatt hade shoppingsugna letat sig in på onlinebutikerna för att ta del av erbjudandena under Black Friday. Klarna, som hanterar runt hälften av transaktionerna för svensk e-handel, tror att försäljning kommer att växa med rekordfart.

Redan under dygnets första timme hade försäljningen som går genom Klarnas betalningslösningar ökat med 50 procent jämfört med förra året. Jämfört med en genomsnittlig dag hade försäljningen ökat med 1700 procent. 

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black Friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i en kommentar. 

Klarna uppger att åldersgruppen 26-35 gjort flest köp och ökat sin konsumtion sju gånger med en vanlig dag. Åldersgruppen som utmärker sig mest är dock pensionärer över 65 år, som gjorde 21 gånger fler köp under dygnets första timme än jämfört med en genomsnittlig dag. 

– Det är framförallt våra äldre användare som utmärker sig bland fyndjägarna hittills under Black Friday. De shoppar inte mest, men det är den grupp vars beteende på Black Friday avviker mest från en genomsnittlig dag. Egentligen är det ingen överraskning då vi nyligen genomförde en undersökning* som visade att nästan alla av våra användare över 75 år känner till Black Friday, säger Viveka Söderbäck.

Många passar på att handla sina julklappar under Black Friday och i Östergötland har det varit mest aktivitet, med en försäljningsökning på 31 procent jämfört med året innan. 

Förra året visade en undersökning från Kantar Sifo att svenskarna köpte för cirka 5,3 miljarder kronor under Black Friday förra året. Om det rekordet slås i år återstår att se. 



Dela sidan: