Dela sidan:

På torsdag är det dags för årets 100-wattaren på Stadshuset i Stockholm. Tävlingen, som anordnas av Sveriges Annonsörer, prisar varje år de byråer och kunder som under det gångna året fått bäst effekt på sina marknadsinsatser. Efter att för några år sedan ha inkluderat design i de kategorier som prisas har 100-wattaren i år även lanserat priset "100-fattaren" efter idé från en grupp Berghs-elever. Priset delas ut de kampanjer som "fattar konsekvenserna av ens reklam och arbetar ansvarsfullt och aktivt med inkludering och att motverka skeva ideal".

För en månad sedan släpptes nomineringarna och precis som i de tävlingar där kreativiteten står i centrum är det Åkestam Holst som med 17 nomineringar dominerar följt av Nord DDB med tio, King med sju och Forsman & Bodenfors med sex.

Anammar man ett mer historiskt perpsektiv är det dock Forsman & Bodenfors som stoltserar högst upp på tronen, precis som de länge gjorde i Guldägget. Under slutet av 00- och inledningen av 10-talet dominerade Forsman & Bodenfors fullständigt och tog vissa år hem så mycket som en fjärdedel av alla utdelade "watts". Ett urval av de kampanjer som la grunden för dominansen är "Made by Sweden" för Volvo Cars, live test-serien för Volvo Trucks och konceptet Karim för Tele2.

LÄS MER: Nomineringarna i 100-wattaren är ett argument för mer kreativ reklam

Den enda byrån som historiskt kan mäta sig med Forsman & Bodenfors är B2B-byrån Ehrenstråhle & Co som bland annat prisats för kampanjer med Alfa Laval, Etac och Husqvarna.

Förra året var det Åkestam Holst som vid kvällens slut hade samlat ihop flest vinster (375W) följt av Abby Priest (200W). Eftersnacket kom dock mest att handla om konferenciern David Hellenius och dennes skämt om #metoo, ett skämt som bland annat kritiserades av Mimmi Sköldberg på Edelman Deportivo.

Inför torsdagens gala har Sveriges Annonsörer sammanställt en lista på de byråer som sedan 1990 tagit hem flest "watt".

Svårt att läsa? Klicka på bilden för att få upp en förstoring.



Dela sidan: