Dela sidan:

Med de nya rekryteringarna ska Fully Studios utveckla sin satstning inom varumärkesbyggande spel och möta marknadens behov av spel som kommunikationsverktyg. 

– Förfrågningarna om spelupplevelser i såväl marknadsföring som digital tjänsteutveckling ökar hela tiden, från så skilda sektorer som retail, finans och dagligvaruhandeln. Med den senaste tidens förstärkningar känner vi oss väl rustade för att möta det behovet. Sverige har några av världens främsta spelstudios. Och enligt Spelutvecklarindex har var tionde människa på jorden spelat ett svenskt spel. Vi har fokuserat på att föra in en del av den talangen i kommunikationsbranschen. För oss finns det stora lärdomar att dra av hur spel engagerar sina användare. Engagemang är som bekant något alla företag söker oavsett vilken tjänst eller produkt de ska lansera, säg, säger Robin Kollberg, creative director på Fully Studios.

Mattias Ivarsson kommer senast från Station Interactive och kommer att ta rollen som Lead Gameplay Programmer. Han är även en av grundarna av spelstudion Tarsier Studios i Malmö. Markus Boberg ska ansvara för multiplayer-programmering. Han har senast frilansat som programmerare och varit lead game designer på Ghostly Horizon. 

– Eftersom vår kravbild var ganska snäv, blev det en relativt lång rekryteringsprocess. Vi ville hitta någon med erfarenhet av stora spelupplevelser med lansering på både konsol, dator och mobil. Och Mattias uppfyller alla de kraven. Det är knappast någon hemlighet att de senaste årens mest populära spel spelas tillsammans, i realtid, över nätet. Samtidigt är just nätverks-programmering en av de mest komplexa disciplinerna inom spelutveckling. Vi headhuntade Markus på grund av hans imponerande nätverkskopplingar i tidigare spel, fortsätter Robin Kollberg.



Dela sidan: