Dela sidan:

På torsdag är det dags för årets 100-wattsgala på Stadshuset i Stockholm. Under galan prisas de byråer och annonsörer som under det gångna året fått mest effekt på sina kampanjer.

När Resumé i går publicerade en sammanställning över 100-wattarens mest belönade byråer tronade Forsman & Bodenfors (3425W) tillsammans med Ehrenstråhle DDB (3175W) på topppen, långt före tredjeplacerade Garbergs (2350). Tävlingen anordnades första gången 1990 och priser av tre valörer delas ut – 100W, 75W och 50W.

LÄS MER: De är 100-wattarens mest prisade byråer

Tittar man på de annonsörer som lyckats bäst är det dock svårt att hitta några lysande stjärnor. Listan toppas av Spendrups, SAS och SBAB men mellan ettan Spendrups och tiondeplacerade Affärsvärlden skiljer bara 250W.

En delförklaring är naturligtvis att en byrå som Forsman & Bodenfors, kanske den mest tävlingsaktiva (och prisade) byrån sedan 1990, varit inblandade i långt många fler kampanjer än exempelvis Spendrups. Men det är trots det anmärkningsvärt att ingen annonsör lyckats sticka ut mer från mängden än någon annan.

LÄS MER: Här är alla nomineringar i årets 100-wattaren

Tittar man på de annonsörer som i år fått flest nomineringar toppar Adobe som är nominerade i kategorierna företag, företag kampanj och internationellt kampanj med sin kampanj The lost typography of Bauhaus. Även Reportrar utan gränser har skrapat ihop tre nomineringar i kategorierna ideellt, internationellt och årets nytänk för sin kampanj Billboards beyond borders av Åkestam Holst.

Svårt att läsa? Klicka på bilden så förstoras den



Dela sidan: