Dela sidan:

De senaste tio åren har Johan Wejryd vid Uppsala universitet forskat kring hur vi påverkas av att omges av så mycket reklambudskap. I fredags, på Black friday, publicerade han den avhandling han jobbat med de senaste åren. En av de viktigaste slutsatserna från avhandlingen är att ju mer reklam vi kommer i kontakt med – desto mindre engagerade i samhällsfrågor blir vi.

– Det verkar som om mängden konsumentval tränger undan intresset för att välja på andra sätt. Och politiskt engagemang blir mindre angeläget för folk, säger Johan Wejryd till SVT.

Exakt vad i reklamen som gör oss mindre samhällsengagerade har Johan Wejryd dock inte kunnat slå fast. Reklamens påverkan avgjordes genom att halva respondentgruppen, totalt 2800 personer, fick titta på fotografier av stadsmiljö med mycket reklam medan den andra halvan fick ta del av bilder utan reklam varpå båda grupperna fick svara på ett antal frågor gällande politik och samhällsengagemang.

– Om vi tänker att demokratin är något vi ska ha för att människor ska behandlas jämlikt när vi bestämmer om framtiden, eller att människor överhuvud taget ska kunna forma världen, så finns det sådant som marknaden inte kan åstadkomma utan där vi behöver politiken. Använder vi inte politiken så blir det inte gjort, säger Johan Wejryd till SVT.



Dela sidan: