Dela sidan:

Som reaktion på att 2126 kvinnor genom hashtagen #sistabriefen under metoo uppmärksammade övergrepp och strukturella problem i kommunikationsbranschen, har man i Västsverige uppfört en gemensam uppförandekod.  

Byråkoden utformades tillsammans genom en gemensam workshop som genomfördes i våras med knappt 100 representanter från byråer i Göteborgsregionen. Tillsammans kartlade man de arbetsklimatsmässiga problem som finns i branschen, samtidigt som man kom med förslag på lösningar och tillvägagångssätt – resultatet blev till slut byråkoden som undertecknades idag av 72 byråer– en nio punktslista med fokusområden som de undertecknande förbinder sig att arbeta med. Byråkoden kommer följas upp genom en årlig anonym medarbetarundersökning för att säkerställa att branschen förflyttas i en positiv riktning.

– Detta är en ödesfråga för att vår bransch ska fortsatt vara attraktiv för både män och kvinnor. Genom byråsamarbetet signalerar man att tycker dessa frågor är viktiga. Vi har fått väldigt, väldigt positiv respons – personer har varit otåliga att det till slut ska bli av. Vi har redan fått forfrågningar om att göra något liknande i Stockholm och kommer jobba framöver med att även få fler byråer här i Göteborg att gå med i byråavtalet, säger Louise Danckwardt, byråledare på Sandberg Trygg och initiativtagare till Byråsamarbetet i Göteborg, till Resumé. 

Här är de nio målen som byråerna antecknat:

1. Vi ska inte tillåta någon form av övergrepp eller sexuellt
trakasseri, vare sig i fysisk eller verbal form.

2. Vi ska göra allt vi kan för att öka medvetenheten om sexis‐
mens olika uttryck och hur de kan motverkas, för det kommer
vara en nödvändighet i framtiden.

3. Vårt ledarskap ska vara transparent, öppet och respektfullt
samtidigt som vi bedriver ett aktivt jämställdhetsarbete.

4. Vår arbetsmiljö ska vara fördomsfri, tillåtande och inklude‐
rande, där alla medarbetare arbetar på samma villkor.

5. Vi ska ta hänsyn till och vara medvetna om de könsroller
som kan uppstå på en arbetsplats och ge alla samma
förutsättningar för ett sunt förhållande mellan arbete och
fritid samt aktivt stödja och uppmuntra ett engagerat och
jämställt föräldraskap.

6. Vi ska sträva efter jämställdhet i arbetsgrupper, kompetens‐
utveckling och rekrytering.

7. Vi ska göra kommunikation utan förlegad människosyn
och som istället utmanar fördomar och är inkluderande.

8. Vi ska verka för en respektfull och jämställd relation
mellan oss och såväl uppdragsgivare som leverantörer.

9. Vår verksamhet ska vägledas av insikten om att aktivt
jämställdhetsarbete påverkar lönsamheten positivt.

Läs mer om målen här.  

Förutom de 72 byråerna har även yrkesskolan YRGO, samt organisationerna CreativeMornings Gothenburg, Jane Gbg och Ung Media Sverige undertecknat byråkoden. 

Här är de byråer som skrivit under byråkoden:

ADA
Alexén Avehall Advisory
Aoki
Beyond Communication
Brand Club
Change the Agency
Cordovan
Dear Friends
Dragster Kommunikation AB
Ellermore
FAB Agency
Forsman & Bodenfors
Forsman och Bodenfors
Frank & Earnest
Grey Gothenburg
Gullers Grupp
ICA Reklam
Jane Gbg
Linderoths
Lucky Punk
Manifest PR
Milk
More Alliance
Nine Yards
Nowa-gruppen
Nyla Design
Paradigm
Profil (Trollhättan)
Publicis Sapient
Sandberg Trygg
Solberg Kommunikation AB
Sould Reklambyrå
Spoon
Start Communication
Stendahls
The Bond
The Compadres
Uncle Unicorn
Ung Media Sverige
Valentin Experience
We are more
We made you look
Welcom
Where is my Pony
Yrgo



Dela sidan: