Dela sidan:

Under kvällen anordnade branschorganisationen Sveriges Annonsörer den 28:e 100-wattaren på Stadshuset i Stockholm. I tävlingen prisas den kommunikation och de marknadsinsatser som under året har gett mest effekt.

Under kvällen delades 33 priser ut i valörerna 100 watt, 75 watt och 50 watt samt det nya specialpriset 100-fattaren.

Precis som när Guldägget tidigare i år summerades tronar Åkestam Holst på byråtoppen, om än inte i lika dominant stil som vid Guldägget. Kampanjerna som tog dem till toppen vid kvällens 100-wattare gjorde de tillsammans med Tele2, IKEA och Reportrar utan gränser. 

På annonsörssidan står Klarna som segrare, i tajt kamp med Adobe, IKEA och Reportrar utan gränser. Klarnas skruvade samarbete med Nord DDB har de senaste åren prisats både vitt och brett, i allitfrån effekt- till kreativitetstävlingar.

I prestigekategorin "Långsiktigt" segrade Forsman & Bodenfors samarbete med Volvo Cars.

Byråerna med flest watt:

Åkestam Holst NoA 500w
NORD DDB Stockholm 400w
Abby Priest 200w
Forsman & Bodenfors 175 w

Annonsörerna med flest watt:
Klarna 250w
Adobe 200w
IKEA 200w
Reportrar utan gränser 200w


Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018:

Ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers
Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

Ideellt Kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

Företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner - Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

Företag Kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault - Vägen till framgång, Renault, Reaktion

Internationellt
100-watt, IKEA´s response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Internationellt Kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

Årets Nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Konsument Strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA

Konsument Singel
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World's Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls

Konsument Kampanj
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

Långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO



Dela sidan: