Dela sidan:

Pjölk, trölk, brölk och sölk – det smakar inte mjölk. I flera år har det pågått ett krig på reklamplats mellan mjölkindustrin och Oatly som togs hela vägen upp till domstol. I kampanjen "Bara mjölk smakar mjölk" ville Åkestam Holst och Arla lyfta smakdimensionen av drycken. 

Kampanjen, som bland annat innehöll ett antal filmer med humoristisk trist regisserade av Sara Haag, var den första i Åkestam Holst kommunikationskoncept för Arla efter att byrån tagit hem uppdraget tidigare i år.

Det vilar ett tungt ansvar på Arlas axlar i en tid av minskad mjölkkonsumtion.

 Arla har ett behov av att stärka mjölkens varumärke när anseendet är naggat i kanten och Åkestam Holst valde på ett lättsamt sätt att lyfta fram en av produktens möjliga konkurrensfördelar. 



Nu vinner "Bara mjölk smakar mjölk" 100 watt i kategorin kampanj konsument med motiveringen:


"Att vara hårt utsatt och ifrågasatt som kategori kan få många att ge upp. Det krävs mod att våga kommunicera och det krävs förståelse och äkthet för att bli trovärdig. Genom att lyfta och hylla det unika och oersättliga bygger de sin reklam på en stabil grund. En inkluderande smakfull tonalitet känns bra i magen och leder till en återhämtad affär.En revansch som smakar gott!"



Övriga vinnare i kategorin: 


75 watt Nord DDB och Delicato – "Delicatoasken"

50 watt King och Cancerfonden – "Minns det som i går"



Dela sidan: