Dela sidan:

Inför julen befinner sig välgörenhetsorganisationerna under sin mest kampanjintensiva period och konkurrensen om gåvorna verksamheten är så beroende av är därför stor. Julen 2017 ville Cancerfonden hitta ett sätt att sticka ut. Reklambyrån King kom fram till en kampanjidé som sträckte sig bortom att be om julgåvor, den kunde både ses som en julklapp och vara användbar till nyårsfirandet.



En ny produkt i form av kulörta rislyktor, blev navet i kampanjen. Ett diskret och tyst alternativ till fyrverkerier på nyårsafton, eller en dekoration till julen. En reklamfilm skapades där man får följa en familj som drabbats av cancer, från ett nyår till ett annat. Sheila Johansson på Newland regisserade filmen och artisten Anna Ternheim skrev och framförde filmens ledmotiv, "Minns det som igår", en svensk version av nyårssången "Auld lange syne".

Kampanjen kom att samla in 29 miljoner kronor i försäljning av rislyktor, jullotter, julgåvor och företagspaket – vilket innebar rekord. Kampanjen genererade 14 700 nya kontakter. Filmen "Minns det som igår" vann Guldägg för bästa film (Guld) och Hantverk (Silver) och bidrog till att Sheila Johansson och Newland tog storslam vid höstens Roygala.

Nu vinner "Minns det som i går" 100-watt i kategorin ideellt kampanj med motiveringen:

"Hur hedrar vi bäst de nära och kära vi förlorat? Ett sätt är att tillsammans minnas alla ljusa stunder vi delat, ett annat att fortsätta kampen för att färre ska drabbas. Årets 100 Wattare går till en kampanj som gör både och – den berör, inger hopp och har fått donationerna att öka rejält."



Övriga vinnare i kategorin var
75 watt Forsman & Bodenfors och IQ – "Fotboll utan fylla"
50 watt Volontaire och Svenska Kyrkan – "Första hjälpen vid sorg"



Dela sidan: