Dela sidan:

Specialpriset 100-fattaren togs från början fram av en grupp nyexaminerade studenter på Berghs School of Communication med syfte att uppmärksamma ansvarsfull och inkluderande kommunikation. Priset instiftar där en tid där ansvarstagande och samhällsnytta växer i betydelse för varumärken samtidigt som Sverige står inför en av sina största samhällsutmaningar i modern tid efter flyktingkrisen. 

Utgångspunkten var en brief från Sveriges Annonsörer till Berghs som ställde sig frågan vad reklamköpare kan göra för att ta ansvar för psykisk ohälsa och skeva ideal?

Till skillnad från de andra priserna belönar 100-fattaren effekt i form av samhällsnytta och annonsörer som aktivt arbetar med mångfald och inkludering – mot skeva ideal.
Vinnare i 100-fattaren blir Halebop som både i kommunikationen och innanför företagets väggar jobbar aktivt med mångfald och inkludering. Under det senaste decenniet har kommunikationen bland annat lyft homosexualitet i ett hockeyomklädningsrum, tagit ställning mot näthat och var tidiga med att spegla det moderna Sverige i sina reklamfilmer. I höst har annonsören tagit satsningen ett steg längre genom att ta in kommunikationsbyrån Kapi som kommer att arbeta dedikerat med att utveckla Halebops mångkulturella kommunikation. 

Halebop vinner 100-fattaren med motiveringen:

"För första gången någonsin har vi som jury fått äran att bedöma vilken annonsör som verkat ansvarsfullt och verkningsfullt med mångfald och inkludering. Efter att ha bedömt både reklamen men även tittat på hur hela organisationen aktivt arbetar med dessa frågor, stack denna aktör ut bland mängden direkt.



Under många år var Honesty Halebops huvudbyrå fram till 2017 då marknadschefen Johanna Sahlman valde att byta till Perfect Fools. 

Övriga nominerade till 100-fattaren var Ikea och McDonald's



Dela sidan: