Dela sidan:

.

Förra året gavs Klarna en ny logotyp och ett mer lekfullt grafiskt manér. Alla enheter i varumärkets nya visuella uttryck skulle signalera "Smooth". Bland annat en långhårig hund, en smält glass och dallrande gelétårtor.

Designen knöt därmed tydligare an till Nord DDB:s reklamkoncept som lanserades ett och ett halvt år tidigare. 

Med ett tydligt design thinking har Smooth inte bara varit vägledande för utformningen av kommunikationen, men också visat en riktning för funktionen av Klarnas produkter och tjänster.



Nu vinner den nya designen 100 watt i kategorin strategisk design konsument med motiveringen: 



"Det är inte enkelt att sätta ny branschstandard. Här sker det genom att låta strategisk design genomsyra hela bolaget, på ett lika delar inspirerande som affärsdrivande sätt. Modet att bryta kategorispråket med egensinnig art direction och tydlig visuell identitet skapar minst sagt skruvade enheter som både fängslar och underhåller. En milstolpe för svensk design."



Övriga vinnare:



75 watt: 
St. Eriks Bryggeri/Galatea och Bryner – St Eriks Bryggeri


50 watt
: Stendahls och Länsförsäkringar Göteborg – "Misslyckad"



Dela sidan: