Dela sidan:

Reportrar utan gränsers arbete förs i en omvärld där situationer för journalister blir alltmer ansatt. Under årets första nio månader har antalet mördade journalister (56) överstigit det totala under 2017.

Kampanjen Billboards Beyond Borders drog nytta av ett kryphål i Google Street View och skapade på så sätt effektfull utomhusreklam - online. Reportrar utan gränser och Åkestam Holst ersatte befintliga budskap på stora utomhustavlor i länder där yttrandefriheten är under press, med citat från journalister som blivit utsatta för censur eller tystade i länderna där budskapet visades. 




Budskapen blev meterhöga bokstäver vid platser som Röda Torget, Times Square och Taksim-torget. I en värld där gränserna mellan det fysiska och digitala bryts upp lyckades kampanjen skapa en ny typ av utomhuskommunikation. Ledande medier i Malta, USA och Ryssland rapporterade om kampanjen.



Varje skylt i Google Street View besöktes i genomsnitt fler än 130 000 gånger innan det Google tog ned utomhustavlorna med hänvisning till att greppet bröt mot mot Google Maps. Amerikanska CNBC gjorde sedan ett omfattande reportage om att kampanjen stoppades. Billboards Beyond Borders fick en förtjänad räckvidd på 45 000 000 människor och ett mediavärde som motsvarade 2,7 miljoner dollar.



Kampanjen vinner 100-wattaren i ideellt med motiveringen: 


"Yttrandefriheten i världen är under attack och vi i juryn är väldigt glada att kommunikationsbranschens allra smartaste hjärnor har bestämt sig för att slå tillbaka. Årets 100 Wattare går till en innovativ och modig satsning som både väcker starka känslor och skapar fantastiska resultat."

75-watt gick till Gullers Grupp och Raoul Wallenberg Academy för "The Raoul Wallenberg Algoritm"
50-watt gick till Garbergs och Scouterna för "Scout View"



Dela sidan: