Dela sidan:

Under förra året innebar Edvard Munchs penslar i Adobes Photoshop prisregn för Abby Priest. 2018 kom turen till det tyska designinstitutet Bauhaus som kom att forma moderismen. Trots sin kortlivade historia (stängdes ner av nazisterna 1932) har deras kreationer satt djupa spår inom både design och arkitektur. 

När nazisterna avslutade Bauhaus historia försvann en stor del jobb i arkiven som aldrig hann slutföras däribland fem typsnitt som med Abby Priests hjälp integrerades i ett typsnittsbibliotek i Adobe programsvit Creative Cloud.

Abby Priest var med och grävde upp typsnitten från arkiven tillsammans med bland annat den legendariske typografen och designern Erik Spiekerman vilket blev fundamentet i kampanjen "The Lost Typography of Bauhaus". En produktutveckling som fick stort internationellt genomslag i somras. 

Adobe och Abby Priest arrangerade även egna tävlingar på Instagram där deltagarna skulle designa med hjälp av typsnitten med ett slutresultat på över 2000 bidrag.

Kampanjen har vunnit två deltävlingar i Månadens kampanj och guld, silver och brons i Epica.

Nu vinner "The Lost typography of Bauhaus" 100 watt i kategorin företag med motiveringen: 



"Årets 100-wattare går till en berättelse med svindlande djup. Efter nazisternas stängning av Bauhausskolan finns en skatt av ofullbordade verk. Genom att färdigställa fem påbörjade typsnitt skapas engagerande och relevant storytelling som binder samman historien med dagens kreatörer. Med fokus på kvalitet i design lyckas Adobe med den till synes omöjliga uppgiften att bygga premiumvärde i gratissegmentet."



Övriga vinnare i kategorin:

75 watt Kommunal och Scream/Ruth – "Älskade assistent"

50 watt Ramboll och Garbers/IUM – "The Bird Banner – Engineering for life"



Dela sidan: