Dela sidan:

Många barn upplever julen som en högtid fylld med bråk, våld och missbruk i hemmet. För varje jul ökar antalet barn som söker sig till organisationen Bris, och istället för en glädjande stund så upplever många högtiden som ett ångestfyllt mörkt moln. 

Därför har Garbergs tillsammans med Bris tagit fram kampanjen "Skingra julens mörker", för att uppmärksamma barnens situation och vikten av allmänhetens gåvor för att organisationen ska kunna hålla sin telefonlinje och chatt öppen. 

Med hjälp av diverse orosmoln vill man illustrera det mörker som präglar barnen och samtidigt uppmana människor att hjälpa till med att skingra molnet genom att ge en gåva. 

– Det är en utmanande uppgift att skildra barns utsatthet på ett värdigt sätt, som inte känns exploaterande. Med det här manéret, inspirerat av den julsagovärld man befinner sig i den här tiden på året, hoppas viatt vi lyckats, säger Mattias Alfborger, art director på Garbergs, i en kommentar. 

Kampanjen går på utomhustavlor, film, annonser i print och digitala kanaler. 

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare Bris:
Jeanette Ramnitz
Sofia Gezelius

Creative Director: Petter Ödeen
Projektledare: Pia Hjelt
Produktionsledare: Anna Alfonzetti
AD: Mattias Alfborger
Copywriter: Hampus Mattsson
Formgivare: Emanuel Batali
Original: Carola Edlund
Garbergs Film: Anna Hugosson & Robin Lidbom

Samarbetspartners:
Film Animation: Goodbye Kansas
Ljudproduktion: Swartling
Bannerproduktion: Blinka Blå
Retusch: Hayri Ers
Repro: BT Repro
Atracta

Filmen kan du se här: 



Dela sidan: