Dela sidan:

Patagonia har länge gjort sig känt som ett av de mest klimatneutrala klädföretagen i klädindustrin, en industri som efter oljeindustrin beräknas påverka klimatet i störst utsträckning. Patagonias grundare, Yvon Chouinard, har sedan snart 20 år uppmanat andra varumärken att donera en del av sina intäkter till gräsrotsrörelser och andra välgörande ändamål. Sedan 1985 skänker man även en procent av bolagets årliga intäkter till miljöorganisationer.

Nu berättar bolagets vd, Rose Marcario, att de kommer donera tio miljoner dollar till "organisationer som jobbar för att bevara luften, skogen och vattnet och för att hitta lösningar på klimatkrisen". De tio miljoner dollarna kommer från de sänkta företagsskatter som Donald Trump införde förra året, det rapporterar Adweek.

– Att vara ett ansvarstagande företag innebär att betala skatt som motsvarar ens framgång och därigenom stötta både vår stat och statliga regeringar, vilka i sin tur jobbar för vårt samhälles välmående. Trots detta har Trumpadministrationen infört skattesänkningar för företag som hotar dessa tjänster och innebär en fara för vår planet, skrev Rose Marcario.

När varumärket 2011 släppte en ny fleecetröja marknadsfördes den med "Dont buy this jacket – the environmental cost of everything we make is astonishing".

Spotify släpper sin årliga julkampanj

Sedan tre år tillbaka har Spotify gjort sig kända för sina "Wrapped"-kampanjer som sammanfattar året som gått. I kampanjerna, som till stor del visas utomhus, tar de hjälp av sina användares lyssningsvanor för att hitta intressanta och lite småroliga fenomen. Med en dryg månad kvar av året släpper de nu årets Wrapped-kampanj. I årets version har Spotify inte bara fokuserat på musikvanor, utan även räknat med podcasts och tagit ytterligare sikte på spellistorna.

Se enheterna här.

Efter sammanslagningen av JWT och Wunderman – vart är WPP på väg?

I måndags meddelade WPP att man skulle komma att fusionera den traditionella reklambyrån JWT med den datadrivna byrån Wunderman, vilket är byrånätverkets andra sammanslagning av liknande art. När nätverkets nya vd Mark Read tillträdde lovade han att genomföra en "revolution", en revolution vars konturer börjar bli allt tydligare. Enligt källor till Adweek kommer Mark Read att avslöja ytterligare stora förändringar vid nästa månads aktieägarmöte och i en analys har Patrick Coffee, redaktör på Adweek, spekulerat i vilken riktning WPP är på väg att ta.

GroupM i Storbritannien skruvar ned prognos till följd av "hotet från inhouse"

De senaste åren har alltfler större bolag valt att flytta sina medieköp inhouse, en utveckling som fått de stora mediebyråerna att skruva på sig. Nu skruvar GroupM i Storbritannien ned sin tillväxtprognos med anledning av just inhouse-trenderna. Ytterligare anledningar till den minskade tillväxten är att oroligheterna kring Facebook och att de totala digitala investeringarna inte väntas öka så mycket som man inledningsvis trodde, det rapporterar Campaign.

Fearless Girl-kampanjen tar nästa steg

För två år blev den så kallade Fearless Girl-statyn en av världens mest omtalade och prisade kampanjer. Statyn av en ung flicka ställdes upp mittemot Wall Streets klassiska tjurstaty och skulle symbolisera en ny tid i den annars konservativa och mansdominerade finansvärlden. Kampanjen är framtagen av McCann för investmentbolaget State Street och dominerade i tävlingar som Cannes Lions, D&AD och The One Show. 

Nu flyttas dock statyn från Wall Street. Istället för en staty kommer två fotspår att synas där statyn en gång stod med en uppmaning till besökare att #standforher. Statyn har bland annat orsakat trafikstockningar och kommer innan årsslutet att få en ny plats utanför New Yorks aktiebörs, det rapporterar The Drum.



Dela sidan: